Kärleksört i en trädgårdsäng med rosa blomställningar och gröna löv, näring påverkad av hundurin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kärleksört (som nu mer heter något som jag aldrig lyckas komma ihåg. Det där med att växterna byter vetenskapligt namn är lite störigt:crysmile:) i min prärieäng, - pängen kallad.
Upptäckte att den nog har partiell kvävebrist. Gråa Hunden har kissat bredvid och det har uppenbarligen gynnat delar av plantan. Nu få jag nog slänga på lite gödning på resten...
Känner mig som en växtplågare. :surprised:
 
  • Gilla
Karlia och 3 till
  • Laddar…
Min blomsterkrasse i krukorna börjar ge upp hoppet, men de frön jag puttat ner i rabatten är helt magiska nu. :love: Så roligt med krasse, att man varje år får ett överflöd av nya frön, så varje sommar sår jag en ny generation blommor.
Blomstrande krasseplantor med orangefärgade och gula blommor i en trädgårdsrabatt intill ett gult staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Kan det här räknas som en blomma? Det är väl något försök att föröka sig i alla fall?
Svamp som liknar en strut med svart topp och vit stam i grönt gräs, inte en blomma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Fox Lane och 4 till
  • Laddar…
Maria T
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kan det här räknas som en blomma? Det är väl något försök att föröka sig i alla fall?
[bild]
Dom där är hemska, minns första gången som min mamma rände runt på sommarstugetomten för att leta efter "kadavret" som uppenbarligen måste ligga undangömt och sprida sin liklukt. :giggle:
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Dom där är hemska, minns första gången som min mamma rände runt på sommarstugetomten för att leta efter "kadavret" som uppenbarligen måste ligga undangömt och sprida sin liklukt. :giggle:
Vad heter den där svampen?
 
Maria T
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad heter den där svampen?
Stinksvamp [Phallus impudicus].
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Får mig att vara tacksam för mina giftchampinjoner på tomten - även om de luktar illa på nära håll får de inte allt att lukta.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Stinksvamp [Phallus impudicus].
Phallus impudicus - Skamlös pitt, om man översätter det latinska namnet till begriplig svenska.
 
  • Haha
  • Wow
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kan det här räknas som en blomma? Det är väl något försök att föröka sig i alla fall?
Eftersom det tekniskt sett inte är en växt utan en svamp så är det ingen blomma. ;) Å andra sidan är ju svampar ju oerhört häftiga varelser så jag tror ingen klagar på en svampbild. Är det sen en bild som kan få feminazis att gå upp i limningen så är det ju klara pluspoäng.
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Karlia
Eh, varför skulle någon gå upp i limningen över en ganska spännande svamp? Lukten har den för att locka till sig flugor. Det går att äta den när den är liten, då kallas den häxägg och det är den lilla mandeln i mitten som äts.

Inte för att jag provat, tänker att det finns godare svamp därute. Men naturen är spännande!
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Var i skog igår, stötte på en stinksvamp. Här är allt det bruna uppätet. För den med lasersyn går det att se en fluga på toppen som mumsar i sig det sista. Stinksvamp i skogen med brun fluga på toppen och synlig vit, svampaktig textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 4 till
  • Laddar…
Dahlior är de finaste av alla blommor tycker jag.

”Fint folk kommer alltid för sent.”
Rosa dahlia med vattendroppar och en liten insekt på blomblad i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dahlior i olika utvecklingsstadier framför en tegelvägg och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 5 till
  • Laddar…
Den sista envisa aklejan
En rosa akleja i förgrunden med vissna blad och knoppar, stenmur och grönt gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och första höstblomningen
Gröna buskar med blanka blad och vita blommor i olika blomstadium, inklusive knoppar och fullt utslagna blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och nån blomma vi köpte på plantskolan "2 till priset på 1". Ingen aning vad det är men de har blommat otroligt hela sommaren och är fortfarande knoppar på kommande :D
Ljusröda och gula blommor med knoppar i kruka på trädäck, okända blomster från plantskola.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 4 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
och nån blomma vi köpte på plantskolan "2 till priset på 1". Ingen aning vad det är men de har blommat otroligt hela sommaren och är fortfarande knoppar på kommande :D
En Alströmeria kanske, finns olika sorter av den.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
En Alströmeria kanske, finns olika sorter av den.
Tackar, det skall jag kolla.
Kollade och javisst, Inkalilja hette den i plantskolan, dvs Alströmeria.
 
Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.