K Kjell_G skrev:
Recept från 56k. 85k tackar o tar emot
Vad har gamla modem med mat att göra? Och så snabba som 85k hade jag aldrig. :cry: Eller pratar du möjligen om något annat? :thinking:
 
  • Haha
Oskick
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad har gamla modem med mat att göra? Och så snabba som 85k hade jag aldrig. :cry: Eller pratar du möjligen om något annat? :thinking:
https://www.56kilo.se
Mycket goda recept bl.a. LCHF
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Biff à la Lindström med örtsmör
 
  • Tallrik med köttbullar, sås, klyftpotatis, gröna bönor, dryck, köksbordsunderlägg, bakgrund med ölburk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Naturliv och 11 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Biff à la Lindström med örtsmör
Nu måste jag nog ta lite lugnande
Go’ tallrik Kjell !
 
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Firade fredagslunch med kollegorna på Rekas i Lund. Riktigt smarrigt :D
Hamburgare och pommes frites på träbricka, två läskburkar, bestick och servetter på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 8 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Biff à la Lindström med örtsmör
Det där ser ju otroligt gott ut! Så enkelt, men så snyggt, jag blir dösugen!! :)
Och kommer jag ihåg rätt nu, så är a la Lindström som pannbiff plus inlagda rödbetor i smeten?
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det där ser ju otroligt gott ut! Så enkelt, men så snyggt, jag blir dösugen!! :)
Och kommer jag ihåg rätt nu, så är a la Lindström som pannbiff plus inlagda rödbetor i smeten?
Just så, men här finns också hackad cornichon och kapris. Örtsmöret hemmagjort med, hör och häpna, smör! pressad vitlök och persilja ;)
 
  • Gilla
  • Älska
Oskick och 3 till
  • Laddar…
Maria T
En liten Biff-à-la-Lindström-anekdot.

Sommaren 1981 tillbringade jag en månad i Hastings hos en mycket trevlig familj, detta på en s k språkresa tillsammans med en klasskamrat. Förutom mitt första möte med chokladbiten (?) Snickers, som resulterade i att jag åt ca 2 såna per dag, samt att jag på riktigt lärde mig att tacka nej till mjölk i te (svårt, men nödvändigt) så kom den "obligatoriska" uppgiften - att bjuda värdfamiljen på en äkta svensk måltid.

Vem av Ylva eller jag som kom på den idiotiska idén Biff-à-la-Lindström låter jag vara osagt; vi träter inte om det men diskuterar än idag.

För det första, ingen av oss visste vilka ingredienser som krävdes och det blev ett, dyrt, telefonsamtal till Ylvas mamma som förklarade det som en köttfärsbiff med hackad rödbeta i smeten. Låter enkelt, men ack så inte då det vid det tillfället (eller det relativt knala utbudet av grönsaker, även konserver) så slutade det med att vi köpte färska rödbetor, kokade och tärnade....

Kokt potatis lätt som en plätt, steksky till "sås" också enkelt, men de där mjukkokta rödbetorna i färsbiffar blev inte riktigt som vi tänkt. Köttfärsen köptes i en liten "butcher shop" där det, som tur var, fanns redan mald färs annars misstänker jag att vi rusat därifrån.

Och det där med kaprisen som också ingår i receptet kände vi inte till, men det kan vi helt skylla på Ylvas mamma :D

Med tanke på att britterna, förlåt, vid den tiden inte kunde anses vara gourmeter, inte vår familj i alla fall, så kände vi segervittring över sönderkokta ärtor och morötter. Det blev nog en vinst men en knapp sådan.
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Maria T
K Kjell_G skrev:
Just så, men här finns också hackad cornichon och kapris. Örtsmöret hemmagjort med, hör och häpna, smör! pressad vitlök och persilja ;)
Kapris! Kan användas till det mesta och jag har alltid minst en burk hemma, plus såna stora kapris "på skaft".
Kan bli ett begär att ha som snacks.
 
  • Gilla
Oskick och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
En liten Biff-à-la-Lindström-anekdot.

Sommaren 1981 tillbringade jag en månad i Hastings hos en mycket trevlig familj, detta på en s k språkresa tillsammans med en klasskamrat. Förutom mitt första möte med chokladbiten (?) Snickers, som resulterade i att jag åt ca 2 såna per dag, samt att jag på riktigt lärde mig att tacka nej till mjölk i te (svårt, men nödvändigt) så kom den "obligatoriska" uppgiften - att bjuda värdfamiljen på en äkta svensk måltid.

Vem av Ylva eller jag som kom på den idiotiska idén Biff-à-la-Lindström låter jag vara osagt; vi träter inte om det men diskuterar än idag.

För det första, ingen av oss visste vilka ingredienser som krävdes och det blev ett, dyrt, telefonsamtal till Ylvas mamma som förklarade det som en köttfärsbiff med hackad rödbeta i smeten. Låter enkelt, men ack så inte då det vid det tillfället (eller det relativt knala utbudet av grönsaker, även konserver) så slutade det med att vi köpte färska rödbetor, kokade och tärnade....

Kokt potatis lätt som en plätt, steksky till "sås" också enkelt, men de där mjukkokta rödbetorna i färsbiffar blev inte riktigt som vi tänkt. Köttfärsen köptes i en liten "butcher shop" där det, som tur var, fanns redan mald färs annars misstänker jag att vi rusat därifrån.

Och det där med kaprisen som också ingår i receptet kände vi inte till, men det kan vi helt skylla på Ylvas mamma :D

Med tanke på att britterna, förlåt, vid den tiden inte kunde anses vara gourmeter, inte vår familj i alla fall, så kände vi segervittring över sönderkokta ärtor och morötter. Det blev nog en vinst men en knapp sådan.
Men hur gick det då? Gillade de eran genuina svenska matlagning? :)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Kramla
Här körde jag pizza ikväll, degen fick jäsa 1 1/2 timme och vart riktigt bra. Önskar mig en pizzaugn till altanen för ugnen inne ger inte riktigt den värme pizzorna förtjänar.
Otroligt gott och alla nöjda (y)
Två otoppade pizzor med tomat, ost, basilika på mjölbestrött träbord. Matlagning hemma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hel pizza med ost och basilika på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre hembakade pizzor med tomatsås och ost, några med basilikablad, på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Alfredo och 14 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men hur gick det då? Gillade de eran genuia svenska matlagning? :)
ja ;)
En tallrik med mat, som ser ut att vara potatismos och korv med brun sås, ironisk bildtext om brittisk mat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Haha
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Kramla Kramla skrev:
Här körde jag pizza ikväll, degen fick jäsa 1 1/2 timme och vart riktigt bra. Önskar mig en pizzaugn till altanen för ugnen inne ger inte riktigt den värme pizzorna förtjänar.
Otroligt gott och alla nöjda (y)
[bild]
[bild]
[bild]
Ser riktigt goda ut!
 
Redigerat:
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men hur gick det då? Gillade de eran genuina svenska matlagning? :)
Hmmmmmnjaaaoo, det åt upp och tog om av biffarna vad jag kan minnas, men de bad inte om receptet ;)
 
  • Haha
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Hmmmmmnjaaaoo, det åt upp och tog om av biffarna vad jag kan minnas, men de bad inte om receptet ;)
Kanske hade varit bättre med Swedish meatballs and lingonsylt :)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.