nzsc
Hej,

Tänkte bygga ihop ett katträd och fann en modern variant av detta. Lyckades hitta ritning med, men behöver hjälp med att tyda den något.

T.ex. så ser jag att det stora hålet på ett hyllplan är av diameter 280 mm. Men samtidigt så står det R300. Vad menas med det här?

Likaså fanns det inga diametermått på rundstavarna, så jag vet liksom inte hur tjocka dessa är. Det står däremot R10 och även här har jag svårt att tyda betydelsen av denna beteckning. Är radien 10 mm? I sådant fall handlar det om rundstavar som är Ø20 mm ju.

Men blir något förvirrad i och med att det i sådant fall bör stå R140 på det förstnämnda exemplet och inte R300.

Någon vänlig själ som är villig till att underlätta för mig? 🤓

• Ritning av hyllplan för katträd med måttangivelser: R300, Ø280 mm, R10. Teckningen visar cirklar och oregelbundna former.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Självstående modernt katträd i trä med runda hyllplan, stående på en stadig bas. Visar olika vinklar och monteringssteg, fokuserar på design och byggprocess.
    Skapa konto
  • Ritning av modernt katträd med diametermått, inkluderas stora cirklar R300 och håldiameter 280 mm samt stickmått och sidvy av trästruktur.
    Skapa konto

Bästa svaret

R betyder radie. Bilden är lite suddig, men Pilen från "R300" pekar väl på kanten av den stora runda plattan? Dvs, den är 60 cm i diameter?

• Gilla
nzsc
  • Laddar…
Instämmer. Du var rätt på det förutom att R300 gäller radien på hela hyllplanet

• Gilla
nzsc
  • Laddar…
nzsc
Tack för en snabb återkoppling. Nu känner jag mig dum som frågade 😆🫣

Det förklarar ett och annat och stämmer väl överens med mina beräkningar och min uppfattning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.