I manualen (Gardena Sileno City) står det:

"Minsta avstånd 60 cm vinkelrätt mot guidekabeln (D). Om avståndet är mindre avbryts kalibreringsprocessen. För bredast möjliga guidekorridor ska avståndet vara minst 1,35 m".

Jag förstår inte. Vad betyder det?

Vi har en korridor med äppelträd, se bild. Hur menar de att jag ska dra guidekabeln?

Handritad skiss av ett grovplanerat kökslayout med öar och texten "Robotfönus".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram över installationsguide för guidekabel i en gräsmatta med markeringar A till F.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P peter.linkan skrev:
I manualen (Gardena Sileno City) står det:

"Minsta avstånd 60 cm vinkelrätt mot guidekabeln (D). Om avståndet är mindre avbryts kalibreringsprocessen. För bredast möjliga guidekorridor ska avståndet vara minst 1,35 m".

Jag förstår inte. Vad betyder det?

Vi har en korridor med äppelträd, se bild. Hur menar de att jag ska dra guidekabeln?

[bild] [bild]
Hur stor tomt har du? Behövs det verkligen en guidekabel? De brukar väl kunna hitta hem med hjälp av begränsningskabeln om tomten inte är enorm?

Men oavsett, det betyder att om du har en kabel som går i en viss vinkel, ska det rakt ut från den (vinkelrätt) vara minst 60 cm från begränsningskabeln. Antar att de stör ut varandra annars.
Så lägg din guidekabel så mycket i mitten av tomten som möjligt så borde det säkert bli bra. Som du ser får bredden mellan gärna vara 1,35 meter minst. Så 60 gäller väl endast att man använde där det är riktigt trångt.
 
400 m2 gräs. Jag kommer använda guidekabel för att den ska komma igenom träd-passagen på ett smidigt sätt.
 
Redigerat:
Minst 30cm från begränsningskabeln står det.
60cm vid sidan om guidekabel är platsen klipparen behöver för att köra på. Alltid vänstersidan sett mot laddstation.På vår Huskvarna kunde man ställa in smalare eller bredare korridor. Maxbredd är tydligen 1,35 för din.
I ditt fall skulle jag lägga till höger om träden så nära begeänsningskabeln som tillåtet. Men det måste bli 60cm kvar till träden.
 
  • Gilla
Afterquake
  • Laddar…
Okej, då förstår jag! Tack :)

Hur långt till vänster behöver jag installera stationen/robothuset, för att roboten också ska klippa den rosa delen som jag markerat? Man vill ju inte få högt gräs precis runt robothuset för att den inte går in där..

Jag kommer sätta stenplattor och hus på det.
 
  • Handritad skiss av en gräsmatta med en markerad rosa yta som ska klippas av en robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag hade en min precis i hörnet snedställda 45 grader. Beror på hur den kör in i stationen, koppla och prova. Lite för långa kablar kan du bunta ihop bakom laddstationen tills du bestämt dig och vill klippa kablarna
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Jag hade en min precis i hörnet snedställda 45 grader. Beror på hur den kör in i stationen, koppla och prova. Lite för långa kablar kan du bunta ihop bakom laddstationen tills du bestämt dig och vill klippa kablarna
Nice! Jag har funderat på det med. Har du möjlighet att ta en bild?
 
Dra guidekabeln så att den är så långt från träden och så nära huset som möjligt. Om det är smalt (säg under två meter) skulle jag lägga begränsningskabeln mot husväggen och guiden 25–30 cm från den. Vill man inte att roboten studsar mot huset flyttar man ut båda kablarna ett snäpp.

Beträffande hörnet skulle jag också fundera på att snedställa laddaren eller ha en extra stenplatta inne i hörnet. Då roboten följer guiden på vänster sida mot laddaren (alltså kör i den gråa utan i din bild) så kan du ju ställa laddstationen ganska långt in i det tänkta hörnet oavsett.
 
P peter.linkan skrev:
Nice! Jag har funderat på det med. Har du möjlighet att ta en bild?
Tyvärr, huset är sålt och telefonens minne var inte långt nog.
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Dra guidekabeln så att den är så långt från träden och så nära huset som möjligt. Om det är smalt (säg under två meter) skulle jag lägga begränsningskabeln mot husväggen och guiden 25–30 cm från den. Vill man inte att roboten studsar mot huset flyttar man ut båda kablarna ett snäpp.

Beträffande hörnet skulle jag också fundera på att snedställa laddaren eller ha en extra stenplatta inne i hörnet. Då roboten följer guiden på vänster sida mot laddaren (alltså kör i den gråa utan i din bild) så kan du ju ställa laddstationen ganska långt in i det tänkta hörnet oavsett.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Dra guidekabeln så att den är så långt från träden och så nära huset som möjligt. Om det är smalt (säg under två meter) skulle jag lägga begränsningskabeln mot husväggen och guiden 25–30 cm från den. Vill man inte att roboten studsar mot huset flyttar man ut båda kablarna ett snäpp.

Beträffande hörnet skulle jag också fundera på att snedställa laddaren eller ha en extra stenplatta inne i hörnet. Då roboten följer guiden på vänster sida mot laddaren (alltså kör i den gråa utan i din bild) så kan du ju ställa laddstationen ganska långt in i det tänkta hörnet oavsett.
Så här ser det ut nu.

Röd linje är guidekabeln som går under stenplattorna.
Lila linje är begränsningskabel.

Hur ska jag dra det av dessa två sätt?
 
  • Trädgård med markerade röda och lila linjer för guide- och begränsningskabel på gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med röd guidekabel under stenplattor och lila begränsningskabel tecknat över bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej förresten, så här kan vi göra. Så är det 30 cm från ändå.
 
  • Trädgård med markerad plan för bygg, grävd kant och verktyg på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Första eller tredje skulle jag välja, men jag tror inte att det är så känsligt. Närmast laddaren går klipparen på radiosignal, inte kabel.
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Alternativ 3 blev det. Det ligger 3 st plaströr undertill med 30 cm mellan. Imorgon drar vi kabeln och fiskar sen in den igenom plaströren :)
 
  • Förberedd grund för kabeldragning med synliga plaströr, nära ett växthus och häck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P peter.linkan skrev:
Röd linje är guidekabeln som går under stenplattorna.
Lila linje är begränsningskabel.

Hur ska jag dra det av dessa två sätt?
Det bästa är väl att följa manualen (så gott det går).

Jag uppfattar manualen som att klipparen backar längs guidekabeln tills avståndet begränsningskabeln ökat till 1,35m. Sen startar klipparens vid punkten (A) där avståndet är (B).

Illustration av en gräsklippares startpunkt med guidekabel och zonmarkeringar A och B enligt manualen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.gardena.com/tdrdownload//pub000082233/doc000150015
 
Redigerat:
  • Gilla
pdov
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.