Ska koppla in en Yttran blandare från Ikea och fick med denna pryl och instruktion och fattar inte vad den är till för?
Verkar inte vara en storlekskonverter och jag tolkar det som att den ska sitta på just kall vatten men varför just kallvatten?
Och ska jag ens ha den?

• Bild av en mässingsadapter och en liten sikt i metall på ett träbord, del av diskussion om att installera en Yttran blandare från Ikea.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsbild för montering av vattenanslutning, verktyg och varningar för att inte dra åt för hårt. Anpassad för kallvattenanslutningar.
    Skapa konto
  • Närbild av två kopplingar med ventil, installerade på en vägg, relaterade till VVS-arbete med en Ikea Yttran-blandare, fokus på vänster koppling.
    Skapa konto
Det är ett löst filter samt backventil I mässingdelen. Filtret är för att skydda backventilen. Backventilen för att skydda kallvattnet mot backflöde.

Anslutningen ska vara en planände och inte en klämringsände, (om det är klämringsände så behövs planadapter, visas ej på bilden). Klämringsände skär sönder planpackningen.

Din vänstra minikulventil har planände, troligen har även den högra det men svårt att se på bilden.

Tack för ditt svar!
Så om jag har planände så ska det helt enkelt sitta där för att skydda mot backflöde?

Oh juste och varför är der just på kallvatten bara?

Oberoende om det är planände eller klämringsände så ska backventilen monteras.

Om det är klämringsände så måste kopplingen bytas eller använda planadapter.

Eftersom kallvatten klassas som livsmedel så ska det skyddas mot backflöde.
Varmvatten är inget livsmedel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.