Är helt novis vad gäller VVS så behöver lite tips.
Ska så småningom bygga ett älvsbyhus (tove) med kopplat garage och börjar redan nu fundera över hur vi ska värma upp garaget.Jag vill ju kunna vara där och hobbyjobba året om utan att frysa ihjäl. Jag tänker att golvvärme ingjuten i garageplattan är ett bra alternativ, kopplat till Värmepumpen som följer med huset (Nibe 750 | https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/varmepumpar/franluftsvarmepumpar/f750 )
Garaget levereras ju med kantelement så det ska ju "bara" vara att gjuta plattan.
Vad exakt behöver jag och hur räknar jag ut det?
Min lekmanna gissning efter googling är följande:
300mm cellplast
Armeringsjärn
2-3 slingor med rör 20mm
https://billigtvvs.se/vattenburen-g...ad/golvvarmepaket-ingjutning-med-najtrad-55m/
Shuntgrupp för golvvärme till nibe750
NIBE ECS 40 https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/franluft/varumarken/nibe/tillbehor/nibe-ecs-40
Det som är viktigast är väl egentligen vad jag ska be markentreprenören dra för RÖR från krypgrunden och till där garaget står, det andra går ju att fixa senare. Och vart är det smartast att placera röret i garaget?
Kopplas shuntgruppstillbehören i garaget eller kopplas det direkt på pannan. Dras rören till närmaste vattenradiator?
Tar gärna emot åsikter å tips på allt, försöker lära mig
Skickar med ritning, tyvärr är det vattenritningen men har ritat ut elementen
Ska så småningom bygga ett älvsbyhus (tove) med kopplat garage och börjar redan nu fundera över hur vi ska värma upp garaget.Jag vill ju kunna vara där och hobbyjobba året om utan att frysa ihjäl. Jag tänker att golvvärme ingjuten i garageplattan är ett bra alternativ, kopplat till Värmepumpen som följer med huset (Nibe 750 | https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/varmepumpar/franluftsvarmepumpar/f750 )
Garaget levereras ju med kantelement så det ska ju "bara" vara att gjuta plattan.
Vad exakt behöver jag och hur räknar jag ut det?
Min lekmanna gissning efter googling är följande:
300mm cellplast
Armeringsjärn
2-3 slingor med rör 20mm
https://billigtvvs.se/vattenburen-g...ad/golvvarmepaket-ingjutning-med-najtrad-55m/
Shuntgrupp för golvvärme till nibe750
NIBE ECS 40 https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/franluft/varumarken/nibe/tillbehor/nibe-ecs-40
Det som är viktigast är väl egentligen vad jag ska be markentreprenören dra för RÖR från krypgrunden och till där garaget står, det andra går ju att fixa senare. Och vart är det smartast att placera röret i garaget?
Kopplas shuntgruppstillbehören i garaget eller kopplas det direkt på pannan. Dras rören till närmaste vattenradiator?
Tar gärna emot åsikter å tips på allt, försöker lära mig
Skickar med ritning, tyvärr är det vattenritningen men har ritat ut elementen
NIBE F750 är bara dimensionerad för att värma själva huset som den ventilerar. Har man garage är NIBE's rekommendation bergvärme, jordvärme eller luftvattenvärme. Fundera också på om det ska vara varm- och kallvatten och avlopp i garaget och våtrumsstandard så man kan tvätta bilen.
Tack för svar.J Josth skrev:
Har kollat runt lite och en del verkar ju värma garaget till 12-15 grader via den pannan.
Varför rekommenderas det inte? Är det för att man inte kan återanvända frånluften i garaget och då måste elpatronen kanske användas mer?
Är en vanlig luftvärmepump med underhållsvärme ett vettigare alternativ?
Varm och kallvatten till en tvättho var väl tanken men ingen våtrumsstandard.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 870 inlägg
Är det element i huset behöver du en shunt och undergrupp för att köra golvvärme i garaget. Det är hög temp i huset och låg temp på golvvärmen.
Två slingor är troligen lagom för att det inte skall bli så stort tryckfall. Tror det var ca 25m2 man kunde få till med 20mm slang.
Två slingor är troligen lagom för att det inte skall bli så stort tryckfall. Tror det var ca 25m2 man kunde få till med 20mm slang.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 870 inlägg
Såg nu att du listat shuntgrupp mm. Beroende på hur det är fördelat på grupperna kan det behövas en egen grupp från fördelningen.
Bästa svaret
Jag hade bara isolerat plattan, och gjutit in 2 slingor med 20mm slang, och bara förberett för placering av fördelare.
Och skaffat en luft luft vp till garaget.
Din flvp har begränsat med kapacitet, och använder sannolikt en hel del elpatron. Kopplar du på mer energibehov, kommer andel elpatron på den tillkommande delen bli väldigt hög. Bättre med en egen llvp, som håller underhållstemp i garaget, och som man gasar på när man ska meka. Golvvärme kan man inte göra så med, blir för trögt.
Golvvärmeslingan kan man koppla in om du byter till bergvärme/nån energikälla med mer kapacitet på nån dag.
Din flvp har begränsat med kapacitet, och använder sannolikt en hel del elpatron. Kopplar du på mer energibehov, kommer andel elpatron på den tillkommande delen bli väldigt hög. Bättre med en egen llvp, som håller underhållstemp i garaget, och som man gasar på när man ska meka. Golvvärme kan man inte göra så med, blir för trögt.
Golvvärmeslingan kan man koppla in om du byter till bergvärme/nån energikälla med mer kapacitet på nån dag.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 829 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 829 inlägg
Klokt, instämmerB BSOD skrev:Jag hade bara isolerat plattan, och gjutit in 2 slingor med 20mm slang, och bara förberett för placering av fördelare.
Llvp är praktiskt i ett utrymme man inte använder dagligen. Att kunna brassa på värme när man är där och sen kunna dra ner och bara ha underhållsvärme när det inte nyttjas aktivt kommer även spara pengar i längden.
Tillåter ekonomin tycker jag det finns goda skäl att redan från start satsa på markvärme dimensionerat för både hus och garage.
Fördelar:
Bara en enda värmekälla som ska köpas in, servas, repareras och senare bytas ut.
Bättre cop totalt sett = billigare. Nog för att dagens luftvärmepumpar är bra men de ger som lägst verkningsgrad när värmen behövs som mest. Oljudet, kondensvattnet, fläktdraget och de fula utedelarna är annat man slipper.
Markvärme med kulvert till golvvärme i garage som håller underhållsvärme får min röst. Vid snabbt behov av ökad temp kör du en byggfläkt.
Du kan dessutom välja att placera värmepumpen i garaget.
Fördelar:
Bara en enda värmekälla som ska köpas in, servas, repareras och senare bytas ut.
Bättre cop totalt sett = billigare. Nog för att dagens luftvärmepumpar är bra men de ger som lägst verkningsgrad när värmen behövs som mest. Oljudet, kondensvattnet, fläktdraget och de fula utedelarna är annat man slipper.
Markvärme med kulvert till golvvärme i garage som håller underhållsvärme får min röst. Vid snabbt behov av ökad temp kör du en byggfläkt.
Du kan dessutom välja att placera värmepumpen i garaget.
Liknande trådar
-
Byta till golvvärme- vad behöver jag?
Värme allmänt -
Vilken ventil (som inte behöver el) till golvvärme i ett 1-rörssystem?
Vatten & Avlopp -
Golvvärme -> Folie: Behöver göra hål för tilluft till kamin...
Värme allmänt -
ska beställa delar till golvvärme. vad behöver jag?
Värme allmänt -
Behöver jag elektronisk shunt till golvvärmen?
Värme allmänt