J
Har idag 21st halogenlampor (12v g4) i köket, varav 6st är utanpåliggande och resterande infällda i ett 56-57mm stort hål.
Samtliga är kopplade via transformator till en ny schneider kombidimmer.
Nu är jag riktigt trött på skitet! Haft några utbytesarmaturer jag bytt ut mot efterhand. Armaturerna jag har är så dumt utformade att jag inte hittar någon bra ersättningssockel. Nu vill jag ha LED!

Finns det lampor av bra kvalite som passar i befintliga hål, samt med ram som tillbehör där det ska vara utanpåliggande?
Vilken transformator ska jag ha?
Kan man byta ut de 6 utanpåliggande mot två ledramper, eller det går inte att kombinera det så med resten av spottarna när man har dimmer?
något mer jag behöver?
 
J
Ja det bör fungera. Det du kan kolla upp är bef. nätdel(ar) och om de kräver någon minimibelastning.
Det kan ibland spöka när man går över till LED med lägre belastning.
 
  • Gilla
JeLö
  • Laddar…
Kanske ska du kolla runt lite mer, då du har en stor mängd av spottar och de du länkade till har en rejäl prislapp.
Ett alternativ är att byta G4 halogen till LED-ersättare.
 
J
E etompau skrev:
Kanske ska du kolla runt lite mer, då du har en stor mängd av spottar och de du länkade till har en rejäl prislapp.
Ett alternativ är att byta G4 halogen till LED-ersättare.
Det är sockeln i armaturerna som ger upp, så det sista är inget alternativ.
Men jag är öppen för förslag om det finns något motsvarande än dom jag länkade. Lägger hellre en extra slant på att få lättmonterade lampor av kvalite än något man ska behöva lägga en hel helg för att koppla in, och sen behöva reklamera hälften efter ett år. Lampor ska bara fungera!
 
J JeLö skrev:
Det är sockeln i armaturerna som ger upp, så det sista är inget alternativ.
Men jag är öppen för förslag om det finns något motsvarande än dom jag länkade. Lägger hellre en extra slant på att få lättmonterade lampor av kvalite än något man ska behöva lägga en hel helg för att koppla in, och sen behöva reklamera hälften efter ett år. Lampor ska bara fungera!
I så fall tycker jag du ska ta dem du länkade till. Jag har satt upp ett flertal med gamla halogentrafos och det har fungerat bra.
 
  • Gilla
JeLö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.