Hej alla!

Nu kanske jag avslöjar mig själv som lite korkad...men det här har jag funderat på rätt länge utan att komma fram till svaret.

Alla vet ju att vissa dörrar (eller fönster) glider upp eller stänger sig själva om man släpper dem i öppet läge. Målet är ju oftast att hitta mellanläget, att t ex dörren till sovrummet stannar i det öppna läge man själv vill ha den, men i det fall jag har så vill jag att "dörren" ska stänga sig själv som normaltillstånd.

Jag är helt fri att placera gångjärnen till "dörren", men hur ska jag göra? Ska de lutas åt något håll? Ska över- och undergångjärn sitta olika långt från väggen?

Så långt den teoretiska frågan, så här kommer en förklaring på mitt specifika fall:

I mitt duschrum har jag ett fönster mycket nära duschplatsen...vi pratar decimeter. För att inte fönster med karm ska förstöras av allt vattenstänk har tidigare ägare ordnat en plexiskiva som hänger framför fönstret, vilket fungerar riktigt bra. Dock valde han lösningen två krokar i överkant av fönstret och två hål i skivan, vilket gör att det är rätt bökigt att öppna fönstret, eftersom skivan måste lyftas upp nästan horisontellt för att kunna lyftas av från krokarna.

Min tanke är att göra om plexiskivans upphängning på så sätt att jag sätter gångjärn vid sidan av fönstret istället och kan på så sätt enkelt vika undan skivan för att kunna öppna fönstret för vädring och dylikt. Och då kommer vi till detta med att jag vill att plexiskivan strävar efter att "stänga" sig själv, så den inte glider upp mot mig när jag står och duschar. Jag skulle givetvis kunna ordna någon hasp eller liknande...men jag tycker att det vore elegantare att skivan är helt lös och stänger sig själv naturligt. Jag kan nämna att det inte kommer vara några problem att hålla skivan öppen vid vädring eftersom jag kommer kunna "låsa" den med duschhandtaget.

Så hur får jag till detta?

I bilden visar jag hur det ser ut idag, med krokarna inringade. Min tanke är att limma en vitmålad eklist där jag markerat med ett rött sträck och sedan skruva fast plastgångjärn som sedan plexiskivan limmas emot. Skivan ska alltså öppnas åt höger men självmant sträva efter att stängas mot fönstret.

• Ett vitramat fönster med frostat glas omgivet av kakelvägg, belyst av solljus, med två spännen låsta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinkeln från lodlinjen. Är gångjärnen helt i lod ställer sig bladet där man lämnar det. Limma låter bra, försök att inte bryta tätskiktet så nära duschen.

I InsidersUnited skrev:
Vinkeln från lodlinjen. Är gångjärnen helt i lod ställer sig bladet där man lämnar det. Limma låter bra, försök att inte bryta tätskiktet så nära duschen.
Det var det jag var inne på själv...och då inbillar jag mig att om lodlinjen lutar X° åt vänster i mitt fall (alltså lite vriden moturs) så kommer skivan sträva att stänga sig själv, och om den lutar åt höger så strävar den att öppna sig?

Just våtskiktet är något jag jobbar med att återställa så gott det går. Tidigare ägare har borrat och skruvat på några ställen i duschrummet, t ex duschandtagshållaren, så jag har tagit bort skruvarna, tätat ordentligt och limmat istället. Det är också en anledning till att jag vill ändra lösning för plexiskivan. Även om krokarna inte är direkt utsatta för vatten så är de skruvade och därigenom en risk för fuktinträngning t ex när man vill tvätta väggarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.