871 läst · 7 svar
871 läst
7 svar
Vad avgjorde vid köp.
När jag nu ändå ställde en fråga om ERA fönster i annan tråd så tänkte jag passa på o ta upp en sak jag ibland funderat över då jag läst era inlägg. :
Vad är det som styr er vid val av fönster? Går ni enbart på priset, eller är det andra saker som ni bedömmer som viktigare. Jag tänker då på saker som P-märkning, utseende, märke, känsla, rekommendationer, utbud, tekniska lösningar o.s.v. Eller är det en blandning av alltihop som avgjort, eller kommer att avgöra, ert val?
Undrar en fönstervilsen
/Papphammar
Vad är det som styr er vid val av fönster? Går ni enbart på priset, eller är det andra saker som ni bedömmer som viktigare. Jag tänker då på saker som P-märkning, utseende, märke, känsla, rekommendationer, utbud, tekniska lösningar o.s.v. Eller är det en blandning av alltihop som avgjort, eller kommer att avgöra, ert val?
Undrar en fönstervilsen
/Papphammar
Håller på att upphandla fönster. Vår prioriteringslista ser ut som följer.
1. Funktion. Dvs. typ av glas (härdat, isolerglas, tjocklek mm)
2. Estetik. Måste passa in och vara vackert
3. Kvalitet. Skall hålla många år och vara så underhållsfria som möjligt.
4. Utifrån nr 1, 2 och 3, så upphandlas fönstren från billigaste tillverkaren.
1. Funktion. Dvs. typ av glas (härdat, isolerglas, tjocklek mm)
2. Estetik. Måste passa in och vara vackert
3. Kvalitet. Skall hålla många år och vara så underhållsfria som möjligt.
4. Utifrån nr 1, 2 och 3, så upphandlas fönstren från billigaste tillverkaren.
HAr inte köpt ännu men prioriteringen är:
1 u-värde
2 u-värde
3 utseende
4 pris
Jag har bestämmt mig för att inte ha högre u-värde än 1,2 på hela konstruktionen, gärna lägre, mkt lägre.
Vi har ett parti som är 10m2 stort och ett annat som är något mindre.
1 u-värde
2 u-värde
3 utseende
4 pris
Jag har bestämmt mig för att inte ha högre u-värde än 1,2 på hela konstruktionen, gärna lägre, mkt lägre.
Vi har ett parti som är 10m2 stort och ett annat som är något mindre.
U-värde är viktigt, men anser det vara en alldeles för övervärderad, upp-haussad egenskap idag.
Ett u-värde som närmar sig 1 innebär att man under vår och höst riskerar att ha immiga fönster på utsidan under flera månader. Och det är det inte värt.
Det är också viktigt att beräkna var "break-even" finns vad gäller kostnader och isolerförmåga. Tvivlar på att superisolerade fönster går att hämta hem ekonomiskt. I vart fall inte om man räknar in det estetiska (med immiga fönster vår o höst).
Ett u-värde som närmar sig 1 innebär att man under vår och höst riskerar att ha immiga fönster på utsidan under flera månader. Och det är det inte värt.
Det är också viktigt att beräkna var "break-even" finns vad gäller kostnader och isolerförmåga. Tvivlar på att superisolerade fönster går att hämta hem ekonomiskt. I vart fall inte om man räknar in det estetiska (med immiga fönster vår o höst).
Visst är det upphausat precis som du säger men jag har några saker som jag grundlägger mitt val på
- Dels för att en Fs beräkning (Um-beräkning) visar att jag bör ha minst 1,3
- Dels för att uppfylla normkraven i BBR 6:41 om riktad temperatur
-Del med tanke på komforten i vardagsrummet där vi har ~19 m2 fönsterpartier
Och så kommer inte energipriset sjunka med åren så ju mer de höjs desto nöjdare kommer jag vara sen (kanske ett svagt argument men ändå)
Tills sist fär att vi fått bra pris på fönster med max u-värde 1,2 för hela konstruktionen, själva glaset har ett u-värde på 0,7.
- Dels för att en Fs beräkning (Um-beräkning) visar att jag bör ha minst 1,3
- Dels för att uppfylla normkraven i BBR 6:41 om riktad temperatur
-Del med tanke på komforten i vardagsrummet där vi har ~19 m2 fönsterpartier
Och så kommer inte energipriset sjunka med åren så ju mer de höjs desto nöjdare kommer jag vara sen (kanske ett svagt argument men ändå)
Tills sist fär att vi fått bra pris på fönster med max u-värde 1,2 för hela konstruktionen, själva glaset har ett u-värde på 0,7.
Låter som ni gjort ett utmärkt val! En kombination av funktion, kvalitet och pris.
Det var inte meningen att klanka på dig, tomtletare. Utan mer som en reflektion/tanke att många stirrar sig blinda på u-värdet. Och till varje pris vill ha ett så lågt u-värde som möjligt utan att göra en kalkyl på om det är lönsamt. Ett fönster med extremt lågt u-värde minskar förvisso energiåtgången men kanske har kostat så mycket i investering att det tar mer än 20-30 år att räkna hem utgiften. Och det är det frågan om det är värt...
Det var inte meningen att klanka på dig, tomtletare. Utan mer som en reflektion/tanke att många stirrar sig blinda på u-värdet. Och till varje pris vill ha ett så lågt u-värde som möjligt utan att göra en kalkyl på om det är lönsamt. Ett fönster med extremt lågt u-värde minskar förvisso energiåtgången men kanske har kostat så mycket i investering att det tar mer än 20-30 år att räkna hem utgiften. Och det är det frågan om det är värt...
Hallå Missen Tog det inte som kritik mer sunt ifrågasättande.
Jag har faktiskt inte funderat på hur mycket mer det kostar men det får vara, jag får snåla på annat istället . Skippar väl tvättstugan eller något annat onödigt....
Jag har faktiskt inte funderat på hur mycket mer det kostar men det får vara, jag får snåla på annat istället . Skippar väl tvättstugan eller något annat onödigt....