Nä, det behövs inget typ "om du inte vet koppla inte", tack.
Ska byta en strömbrytare, dubbeltrapp, ja...skulle kunna googla mer men här finns ju många sluga så frågar här.
Ja, bilderna säger väl allt, de gamla tåtarna ska in i den nya dosen helt enkelt, vilken ska vart är frågan...
Tänker att L1 och 2 kopplas orange, svart in på 1 och byglas till L3, men vit? Inbillar mig ju att vit är ledare?
Upplever biltemas kopplingsschema som förvirrande.
Ska byta en strömbrytare, dubbeltrapp, ja...skulle kunna googla mer men här finns ju många sluga så frågar här.
Ja, bilderna säger väl allt, de gamla tåtarna ska in i den nya dosen helt enkelt, vilken ska vart är frågan...
Tänker att L1 och 2 kopplas orange, svart in på 1 och byglas till L3, men vit? Inbillar mig ju att vit är ledare?
Upplever biltemas kopplingsschema som förvirrande.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 434 inlägg
Om du försöker resonera lite kring hur det borde kopplas kanske går bättre.
Du har två likadana strömbrytare, dubbla trappbrytare.
De växlar båda en ingång mellan två utgångar.
Den gamla växlar "pil in" mellan de två´"pil ut" på andra sidan av strömbrytaren.
Den nya borde du lämna tillbaka till Biltema för den är rent ut sagt korkad i sin beskrivning. Men man ser att
- Ingången "1" växlar mellan L1 och L2.
- Ingången "L3" växlar mellan 2 och 3.
Om vi förutsätter att den gamla strömbrytaren är korrekt kopplad så behöver man inte veta mer, utan kan flytta över ledarna från gamla till nya så att den får samma funktion, "växlar" på samma sätt.
Du har två likadana strömbrytare, dubbla trappbrytare.
De växlar båda en ingång mellan två utgångar.
Den gamla växlar "pil in" mellan de två´"pil ut" på andra sidan av strömbrytaren.
Den nya borde du lämna tillbaka till Biltema för den är rent ut sagt korkad i sin beskrivning. Men man ser att
- Ingången "1" växlar mellan L1 och L2.
- Ingången "L3" växlar mellan 2 och 3.
Om vi förutsätter att den gamla strömbrytaren är korrekt kopplad så behöver man inte veta mer, utan kan flytta över ledarna från gamla till nya så att den får samma funktion, "växlar" på samma sätt.
Liknande trådar
-
Bör snickarna ta bort den gamla takpappen vid takbyte?
Tak & Vind -
Hur renoverar jag den gamla elen i mitt hus?
El -
Kan jag ta bort den här gamla avloppsstammen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan jag använda den gamla plattan på något sätt eller är det bäst att ta bort alltihop
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vad är det för säkring som sitter i utedelen för värmeslingan till en Zibro SC 13 XX? Har gjort av med den gamla.
Värmepumpar