En bekants utkastare läcker när man vattnar, och läcker ännu mer när man stänger av vattnet. Vad är trasigt? Kan man fixa det själv?

• Gilla
Smargel
  • Laddar…
Frysskada, rören inuti är för kort och stänger inte. Ta ut och kolla om det blivit någon spricka i yttre rören men som sagt inre rören är nu för kort. Köp en ny

När du stänger beter den sig normalt.

Jag hade liknande problem med min utkastade, tog isär o rengjorde kollade o-ring som var hel och monterade tillbaka och efter det försvann läckaget. Vad som var fel har jag ingen aning om men den funkade efter översyn.

Börja med att se om något är uppenbart trasigt.

Är det ens tätt mellan koppling och utkastare?

Tycker det ser ut som det är planpackningen i gummi mellan utkastare och förminiskningen till kopplingen som är dålig eller att den behöver dras fast bättre.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Tätt när utkastaren är stängd. Sedan läcker det när utkastaren är öppen och trycker ut vatten när den stängs. Leta felet i kopplingen som sitter där. Finns det någon packning i botten? Utkastaren fungerar förmodligen som den ska

Kopplingen var det första jag gissade på, så där är packningar bytta och kopplingen rejält åtdragen. Prövade även att skruva bort kopplingen och hålla för hålet i kranen, då kom det vatten från kranhuset, så det känns som något är trasigt där inne. Ska åka förbi min bekant och se hur det ser ut på insidan, förhoppningsvis finns en avstängningskran till utkastaren, så att jag kan jobba utan att behöva ha allt vatten avstängt.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.