håller på att kolla över elen i mitt hus och dokumentera hur allat är draget och även märka upp kablarna,till frågan vad är en tändtråd
först fas till brytren sedan tändtråd till lampan sedan nolla efter lampan eller??

om man har en trapp omkopplare så är alla kablar mellan brytarna tändtrådar eller??

"Inkommande" kabel till strömbrytaren kallas fas. Kabeln som går från brytaren till lamputtaget är tändtråd. Till lamputtaget ska det också gå en nolla samt ev jord.

Vid trappkoppling kommer det en inkommande fas till en av strömbrytarna. Från den andra strömbrytaren går tändtråden vidare till lamputtaget. Du kan alltså inte ha två tändtrådar! Mellan de båda strömbrytarna går sedan två kablar.

• Gilla
Supermapex
  • Laddar…
De t¨å kablarna mellan har jag hört kallas för "korrespondanser", vet inte om det är hemmasnickrat eller vedertaget begrepp...

• Gilla
AlexanderAndren
  • Laddar…
Andra benämningar är mellantrådar eller växeltrådar.

• Gilla
widheg
  • Laddar…
Mellanlöpare kallar jag tåtarna mellan trappbrytare

vad bör man ha för färg på dessa två mellanledare då!?

Du har ett par olika färger att välja på till dessa. Du kan andvända: vit, grå, orange, svart(dock den gamla färgen för obruten fas) eller röd(om du har ett elsystem med gul/grön jord).

MVH//Tommy

I princip vilken färg som helst utom gul/grön och blå, men det blir lättare att hålla kollen om man använder avvikande färger.

ok, men det ska även vara skiljt från fas färgen? (dvs idag brun) eller är det bara en rekomendation?

• Gilla
Jesper_westman
  • Laddar…
Mikael_L
SWE_Monstro skrev:
ok, men det ska även vara skiljt från fas färgen? (dvs idag brun) eller är det bara en rekomendation?
Ja det är bara en rekommendation, men en god sådan, dock.

Skulle jag bygga idag, så skulle jag använt
Gul/grön = skyddsjord , blå = nolla , brun (+svart +grå) = fas , orange + vit = tändtråd
Genomgående i hela huset, då är det nog ingen som har något att anmärka på.

Det är även avhandlat här:
http://www.byggahus.se/forum/el/61800-faerg-pa-fk.html

edit: I en något äldre installation är ofta svart fasfärg, istället för brun. Så var det senast jag var "hantlangare" åt en elektriker.

Mikael_L skrev:
Gul/grön = skyddsjord , blå = nolla , brun (+svart +grå) = fas , orange + vit = tändtråd
Drar man samma färg på fas (brun) i hela "huset" ("FK"), eller ska man ha olika färg?

Brun till alla tre faserna. Rotation är helt oviktig i spisuttaget så alla faserna kan vara bruna. Har man däremot trefasuttag (till vedkapen) så är det en fördel att ha olika färger på faserna så rotationen åtminstone blir lika på alla uttag.

Prototypen

L1 = Brun
L2 = Svart
L3 = Vit

Nolla = mörkblå
Skyddsjord = gul/grön

Tändtråd/växeltråd = orange, grå, röd osv...

Styrman_jansson skrev:
L1 = Brun
L2 = Svart
L3 = Vit

Nolla = mörkblå
Skyddsjord = gul/grön

Tändtråd/växeltråd = orange, grå, röd osv...
Tror t.o.m. att L3 skall vara grå enligt senaste EU-rekommendationerna men skillnaden är ju hårfin mot vit.

Yamma

Edit: Mikael_L hade ju redan svarat och tidigare letat fram denna http://www.peallkonsult.se/utbildning/books/andringar.pdf
Sorry

Mikael_L
Yamma skrev:
Edit: Mikael_L hade ju redan svarat och tidigare letat fram denna [länk]
Sorry
:D
No problema.
För att skoja till det, så:
Nästan allt som skrivs här är upprepningar om inte annat från någon äldre tråd. ;)

och allvarligt talat, jag orkar inte heller leta igenom allt om jag undrar ngt, får jag inte träff direkt med sökfunktionen så kommer nog frågan rätt snart som en ny tråd istället. (typ: söker jag om polerat betonggolv, men i tråden är det benämnt som diamantslipat, hur ska man veta :) )

Med detta vill jag bara säga att jag förstår anledningarna till dubbelinfo av alla slag och har inte heller några direkta problem med det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.