70 133 läst · 26 svar
70k läst
26 svar
vad är tändtråd??
Sida 1 av 2
håller på att kolla över elen i mitt hus och dokumentera hur allat är draget och även märka upp kablarna,till frågan vad är en tändtråd
först fas till brytren sedan tändtråd till lampan sedan nolla efter lampan eller??
om man har en trapp omkopplare så är alla kablar mellan brytarna tändtrådar eller??
först fas till brytren sedan tändtråd till lampan sedan nolla efter lampan eller??
om man har en trapp omkopplare så är alla kablar mellan brytarna tändtrådar eller??
"Inkommande" kabel till strömbrytaren kallas fas. Kabeln som går från brytaren till lamputtaget är tändtråd. Till lamputtaget ska det också gå en nolla samt ev jord.
Vid trappkoppling kommer det en inkommande fas till en av strömbrytarna. Från den andra strömbrytaren går tändtråden vidare till lamputtaget. Du kan alltså inte ha två tändtrådar! Mellan de båda strömbrytarna går sedan två kablar.
Vid trappkoppling kommer det en inkommande fas till en av strömbrytarna. Från den andra strömbrytaren går tändtråden vidare till lamputtaget. Du kan alltså inte ha två tändtrådar! Mellan de båda strömbrytarna går sedan två kablar.
Andra benämningar är mellantrådar eller växeltrådar.
vad bör man ha för färg på dessa två mellanledare då!?
ok, men det ska även vara skiljt från fas färgen? (dvs idag brun) eller är det bara en rekomendation?
Ja det är bara en rekommendation, men en god sådan, dock.SWE_Monstro skrev:
Skulle jag bygga idag, så skulle jag använt
Gul/grön = skyddsjord , blå = nolla , brun (+svart +grå) = fas , orange + vit = tändtråd
Genomgående i hela huset, då är det nog ingen som har något att anmärka på.
Det är även avhandlat här:
http://www.byggahus.se/forum/el/61800-faerg-pa-fk.html
edit: I en något äldre installation är ofta svart fasfärg, istället för brun. Så var det senast jag var "hantlangare" åt en elektriker.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Brun till alla tre faserna. Rotation är helt oviktig i spisuttaget så alla faserna kan vara bruna. Har man däremot trefasuttag (till vedkapen) så är det en fördel att ha olika färger på faserna så rotationen åtminstone blir lika på alla uttag.
Prototypen
Prototypen
Allvetare
· Östergötland
· 4 152 inlägg
L1 = Brun
L2 = Svart
L3 = Vit
Nolla = mörkblå
Skyddsjord = gul/grön
Tändtråd/växeltråd = orange, grå, röd osv...
L2 = Svart
L3 = Vit
Nolla = mörkblå
Skyddsjord = gul/grön
Tändtråd/växeltråd = orange, grå, röd osv...
Tror t.o.m. att L3 skall vara grå enligt senaste EU-rekommendationerna men skillnaden är ju hårfin mot vit.Styrman_jansson skrev:
Yamma
Edit: Mikael_L hade ju redan svarat och tidigare letat fram denna http://www.peallkonsult.se/utbildning/books/andringar.pdf
Sorry
Yamma skrev:
No problema.
För att skoja till det, så:
Nästan allt som skrivs här är upprepningar om inte annat från någon äldre tråd.
och allvarligt talat, jag orkar inte heller leta igenom allt om jag undrar ngt, får jag inte träff direkt med sökfunktionen så kommer nog frågan rätt snart som en ny tråd istället. (typ: söker jag om polerat betonggolv, men i tråden är det benämnt som diamantslipat, hur ska man veta )
Med detta vill jag bara säga att jag förstår anledningarna till dubbelinfo av alla slag och har inte heller några direkta problem med det.