18 440 läst · 15 svar
18k läst
15 svar
Vad är starkaste limmet för gerade ek-reglar?
Sida 1 av 2
Hej alla!
Är ny här, men har försökt läsa in mej på forumet och förstått att det finns en hel del kunskap och erfarenhet att tillgå. Själv är jag glad amatörsnickare som mer och mer blivit intresserad av att snickra ihop mina egna möbler. Nu till frågan: jag ska bygga en bänk som är konstruerad av ek-reglar 60x60mm. Dessa är gerade i hörnen, och snitten kommer att förstärkas av frästa spår där jag ska lägga in små bitar av lister, som kex.
Men vad är det bästa limmet för en sådan här fog? Vanligt vit-lim eller finns det nåt som håller ännu bättre? Jag vill ha så stor hållfasthet som möjligt i hörnförbindelsen. Jag har läst någonstans att man kan använda epoxy för sådana här ändamål, någon amerikansk web-sida beskrev även ett speciellt epoxy-lim för teak och ek. Men duger vanlig epoxy också, eller vad finns det för alternativ? Mycket tacksam för all hjälp i den här frågan!
Peter
Är ny här, men har försökt läsa in mej på forumet och förstått att det finns en hel del kunskap och erfarenhet att tillgå. Själv är jag glad amatörsnickare som mer och mer blivit intresserad av att snickra ihop mina egna möbler. Nu till frågan: jag ska bygga en bänk som är konstruerad av ek-reglar 60x60mm. Dessa är gerade i hörnen, och snitten kommer att förstärkas av frästa spår där jag ska lägga in små bitar av lister, som kex.
Men vad är det bästa limmet för en sådan här fog? Vanligt vit-lim eller finns det nåt som håller ännu bättre? Jag vill ha så stor hållfasthet som möjligt i hörnförbindelsen. Jag har läst någonstans att man kan använda epoxy för sådana här ändamål, någon amerikansk web-sida beskrev även ett speciellt epoxy-lim för teak och ek. Men duger vanlig epoxy också, eller vad finns det för alternativ? Mycket tacksam för all hjälp i den här frågan!
Peter
Själv använder jag nästan bara det vanlig vita trälimmet (PVAC) för möbler. För båtar och utemöbler blir det oftast PU-lim.
PVAC kan dock reagera lite med garvsyran i ek och ge svarta fläckar.
Personligen undviker jag epoxy etc på grund av riskerna med allergier.
Vissa tropiska träslag är svårlimmade genom deras ämnen men vitt trälim och ek ger en oerhört stark fog.
/Kent
PVAC kan dock reagera lite med garvsyran i ek och ge svarta fläckar.
Personligen undviker jag epoxy etc på grund av riskerna med allergier.
Vissa tropiska träslag är svårlimmade genom deras ämnen men vitt trälim och ek ger en oerhört stark fog.
/Kent
Vanligt vitt trälim fungerar utmärkt för ek. Använder själv det inomhus. Tänk på att ha prylarna under hård press under en längre tid, typ över natten. Ju tätare träslag ju längre presstid.
Se till så att inte den limmade fogen står för bärigheten utan att grundkonstruktionen är bärande, då håller det ännu bättre.
Skulle du mot förmodan göra något med lameller eller kex, så *måste* du använda ett vattenbaserat lim eftersom hela principen med kexet bygger på en liten expansion. Denna expansion kommer inte med ett PU-lim.
Teak och liknande oljiga träslag går att limma fast man måste rengöra fogarna ordentligt med ett lösningsmedel typ thinner.
Se till så att inte den limmade fogen står för bärigheten utan att grundkonstruktionen är bärande, då håller det ännu bättre.
Skulle du mot förmodan göra något med lameller eller kex, så *måste* du använda ett vattenbaserat lim eftersom hela principen med kexet bygger på en liten expansion. Denna expansion kommer inte med ett PU-lim.
Teak och liknande oljiga träslag går att limma fast man måste rengöra fogarna ordentligt med ett lösningsmedel typ thinner.
Jag tror att en lämplig fogningsteknik kan vara en japansk Tomegara tooshi hozo tsugi
Kolla här ungefär mitten på sidan:
http://www.nt.sakura.ne.jp/~garakuta/wood/mftr/skep/indexe.htm
Kolla här ungefär mitten på sidan:
http://www.nt.sakura.ne.jp/~garakuta/wood/mftr/skep/indexe.htm
MathiasS>Inte mellan olika fabrikat vad jag vet och märkt men där är tre vanliga typer av PVAC...
Inne som enbart skall användas inomhus och där limfogen inte utsätts för fukt.
Vinter är som "Inne" fast limflaskan med innehåll klarar köldgrader vid förvaring.
Ute som klarar en viss fukt, dock ej för marint bruk, förvaras frostfritt.
Möjligt att man kan påvisa skillnader med labtester men de jag testat har varit likvärdiga och de jag oftast använder är Biltema eller Danolim.
Sen har jag märkt att vitt trälim är rätt uttorkande på huden så jag undviker att få det på händerna, hudsprickor som blöder är liksom inget kul. Beror självklart på hur mycket man exponeras för saker med.
/Kent
Inne som enbart skall användas inomhus och där limfogen inte utsätts för fukt.
Vinter är som "Inne" fast limflaskan med innehåll klarar köldgrader vid förvaring.
Ute som klarar en viss fukt, dock ej för marint bruk, förvaras frostfritt.
Möjligt att man kan påvisa skillnader med labtester men de jag testat har varit likvärdiga och de jag oftast använder är Biltema eller Danolim.
Sen har jag märkt att vitt trälim är rätt uttorkande på huden så jag undviker att få det på händerna, hudsprickor som blöder är liksom inget kul. Beror självklart på hur mycket man exponeras för saker med.
/Kent
Intressant med uttorkningen. Jag har aldrig kört med vare sig Biltema eller Dano men däremot bara med Casco och fått en hel del lim på fingrar, armar och diverse andra ställen. Jag har aldrig upplevt uttorkning men däremot att det sliter fint i fjunen då limkokan ska bort efteråt :-? Vadå vaxning, prova torkat lim.
Nu är jag lite offtopic men som jag skrev så beror det på exponering och jag har nog varit lite taskig mot mina händer genom åren, med betydligt ohälsosammare limsorter än vitt trälim, och det kan säkert ha påverkat.
Slipdamm, lösningsmedel, limmer, lacker, oljor, fetter o s v är liksom inte snällt mot huden och en hel del lösningsmedel går rätt in och för med sig det man tror man skall ta bort *ler skevt* Bl a lacknafta ger det resultatet.
Oavsett vilket så mår händerna bättre om man i alla fall smörjer in dem efter avslutat arbete, mjuka händer blir lättare rena då det inte är sprickor som samlar smuts. Ibland så struntar man lite väl mycket i händerna och det kan vara lite dumt i längden.
/Kent
Slipdamm, lösningsmedel, limmer, lacker, oljor, fetter o s v är liksom inte snällt mot huden och en hel del lösningsmedel går rätt in och för med sig det man tror man skall ta bort *ler skevt* Bl a lacknafta ger det resultatet.
Oavsett vilket så mår händerna bättre om man i alla fall smörjer in dem efter avslutat arbete, mjuka händer blir lättare rena då det inte är sprickor som samlar smuts. Ibland så struntar man lite väl mycket i händerna och det kan vara lite dumt i längden.
/Kent
Moderator
· Stockholm
· 53 082 inlägg
Jag har blivit rekomenderad att använda den köldtåliga varianten av vitlim. Inte för köldens skull, utan det blir en segare fog. Det limmet är lite elastiskt.
Undrar jag med, dock i detta fall "no-name" jämfört med märkeslim.MathiasS skrev:
Dvs. hur butikernas egna märken, ByggMax, Hornbach, Jem&Fix, Bauhaus, m.m. står sig mot märkeslim som Casco, Bostik, osv., förutsatt att limmen som jämförs har samma klassning. Dvs. D1, D2, D3, D4 eller vad det nu må vara.
Märkeslim kostar ofta mer än dubbelt så mycket som butikernas egna diton. Så frågan är egentligen om det är värt att betala för märkningen Casco/Bostik/etc. eller om man lika väl kan köra på budgetvarianten och ändå få samma goda resultat?
Googlat efter info om detta men ej funnit några tester.
Även om det är dubbelt så dyrt är ju den faktiska summan endast 30-40 kr på en 750ml flaska så det är knappt lönt att riskera en sämre limfog för den lilla besparingen. Med det sagt så funkar säkert de billigaste limmen bra till icke-krävande limningar inomhus. För limning utomhus och i minusgrader (vinterlim) hade jag personligen endast valt de dyrare märkena, samma gäller för möbler.Martin_B skrev:Undrar jag med, dock i detta fall "no-name" jämfört med märkeslim.
Dvs. hur butikernas egna märken, ByggMax, Hornbach, Jem&Fix, Bauhaus, m.m. står sig mot märkeslim som Casco, Bostik, osv., förutsatt att limmen som jämförs har samma klassning. Dvs. D1, D2, D3, D4 eller vad det nu må vara.
Märkeslim kostar ofta mer än dubbelt så mycket som butikernas egna diton. Så frågan är egentligen om det är värt att betala för märkningen Casco/Bostik/etc. eller om man lika väl kan köra på budgetvarianten och ändå få samma goda resultat?
Googlat efter info om detta men ej funnit några tester.
Ja alltså budgetlimmet kostar 30-40 kr. Märkeslim kostar 80-100kr, kanske ännu mer beroende på var man köper. Åtminstone i de affärer jag brukar handla.Helioz skrev:Även om det är dubbelt så dyrt är ju den faktiska summan endast 30-40 kr på en 750ml flaska så det är knappt lönt att riskera en sämre limfog för den lilla besparingen. Med det sagt så funkar säkert de billigaste limmen bra till icke-krävande limningar inomhus. För limning utomhus och i minusgrader (vinterlim) hade jag personligen endast valt de dyrare märkena, samma gäller för möbler.
Sen finns det säkert en del riktigt billiga ställen som säljer 750 ml märkeslim för runt 60 kr, men i allmänhet så blir det ca. 40-50 kr dyrare / 750ml flaska.
Använder man det vid konstruktion, spångolvläggning, m.m. där det kanske går åt mycket så plockar det ju på en del.
Sen skall ju så klart ungarna på flaskan och göra slut på en halvliter på till synes ingenting (de kanske dricker det?).
OM det nu är så att märkeslim är bevisat bättre, så är det ju självklart värt de extra pengarna. Det är just det jag försöker ta reda på, för om det är sak samma vad gäller kvalité så kan man ju lika gärna köra budget.
Bevis och oberoende tester på just svenska lim tror jag inte du kommer hitta, där finns det mycket mer information internationellt. Nackdelarna med billigare lim är att de oftast är mer utspädda med vatten vilket ger en svagare limfog och kortare öppettid.Martin_B skrev:Ja alltså budgetlimmet kostar 30-40 kr. Märkeslim kostar 80-100kr, kanske ännu mer beroende på var man köper. Åtminstone i de affärer jag brukar handla.
Sen finns det säkert en del riktigt billiga ställen som säljer 750 ml märkeslim för runt 60 kr, men i allmänhet så blir det ca. 40-50 kr dyrare / 750ml flaska.
Använder man det vid konstruktion, spångolvläggning, m.m. där det kanske går åt mycket så plockar det ju på en del.
Sen skall ju så klart ungarna på flaskan och göra slut på en halvliter på till synes ingenting (de kanske dricker det?).
OM det nu är så att märkeslim är bevisat bättre, så är det ju självklart värt de extra pengarna. Det är just det jag försöker ta reda på, för om det är sak samma vad gäller kvalité så kan man ju lika gärna köra budget.
Ja det var ju inte bra. Lite som kött som innehåller tillsatt vatten. Man vill ju inte betala för vatten när man köper limHelioz skrev:
Får köra med märkeslim då.
Fast hur klarar de klassningarna förresten? Eller D1, 2, 3, 4 kanske inte har med styrka/hållbarhet att göra utan mer fukttålighet?