6 313 läst · 17 svar
6k läst
17 svar
Vad är skilnaden melan en trefasgrupp och tre kombinerade enfasgrupper?
Medlem
· Blekinge
· 10 472 inlägg
Om man vill ansluta en trefas-spis då kan man väl dra fram en trefaskabel (eller 5 FK-trådar) från centralen där alla fasledare kommer från samma trefassäkring. Det kallas väl för en trefasgrupp.
Om nu de tre fasledarna har separata dvärgar som är anslutna till olika fasskenor, är det också en trefasgrupp? Får ledarna dras i samma rör?
Jag vill dra el till TM/TT som ska ha varsin säkring. Kan jag då dra en trefasgrupp till uttagen och dela upp den där så att ena fasen är för TM, den andra för TT, den tredje i reserv? Kan jag dra alla fem trådar i samma VP för det är väl en trefasgrupp?
Vilka erbjuda dubbla uttag med separat brunnsmatning?
Jaja, den vanliga ramsan, jag vill bara förstå vad elektrikern gör.
Om nu de tre fasledarna har separata dvärgar som är anslutna till olika fasskenor, är det också en trefasgrupp? Får ledarna dras i samma rör?
Jag vill dra el till TM/TT som ska ha varsin säkring. Kan jag då dra en trefasgrupp till uttagen och dela upp den där så att ena fasen är för TM, den andra för TT, den tredje i reserv? Kan jag dra alla fem trådar i samma VP för det är väl en trefasgrupp?
En grupp är i dessa sammanhang först och främst en matning från en eller flera säkringar som är dragna samlat och samma väg till ett visst föremål eller ändamål. Och det är giltig efter en gruppcentral, dvs en huvudledning är ej en grupp i normal mening.
Sen kan man glida i viss mån på detta med ETT ändamål och att gruppen ska vara dragen samlat och samma väg.
Är gruppen en tvåfasgrupp till en VVB, spishäll t.ex. är det inget snack. Likaså trefasgrupp till värmepump eller trefasmotor.
Din dragning av en tvåfasgrupp till två olika uttag TM/TT är ett utmärkt exempel på ett väldigt litet avsteg, en fas går några dm längre till nästa uttag, men gruppen ombesörjer i huvudsak liknande föremål med en naturlig närhet både geografisk och typ av apparat.
Vidare sen så delas det ju titt som tätt upp trefasgrupper till elen i köket eller till övervåningen som exempel. Nu börjar vi tänja på gruppen ganska hårt. Generellt anses det väl rätt OK trots allt, men såpass dåligt att det mest ska användas som en nödlösning. Vid nyinstallation bör det undvikas helt enkelt.
Och här börjar vi elektriker kalla det uppdelad trefasgrupp med anslutna enfasobjekt och börjar skriva in information om förhållandet på gruppförteckningar och med dymolappar i dosor osv. Bara för att vi vet att egentligen borde vi nog inte gjort så här.
Sen kan man glida i viss mån på detta med ETT ändamål och att gruppen ska vara dragen samlat och samma väg.
Är gruppen en tvåfasgrupp till en VVB, spishäll t.ex. är det inget snack. Likaså trefasgrupp till värmepump eller trefasmotor.
Din dragning av en tvåfasgrupp till två olika uttag TM/TT är ett utmärkt exempel på ett väldigt litet avsteg, en fas går några dm längre till nästa uttag, men gruppen ombesörjer i huvudsak liknande föremål med en naturlig närhet både geografisk och typ av apparat.
Vidare sen så delas det ju titt som tätt upp trefasgrupper till elen i köket eller till övervåningen som exempel. Nu börjar vi tänja på gruppen ganska hårt. Generellt anses det väl rätt OK trots allt, men såpass dåligt att det mest ska användas som en nödlösning. Vid nyinstallation bör det undvikas helt enkelt.
Och här börjar vi elektriker kalla det uppdelad trefasgrupp med anslutna enfasobjekt och börjar skriva in information om förhållandet på gruppförteckningar och med dymolappar i dosor osv. Bara för att vi vet att egentligen borde vi nog inte gjort så här.
Strikt så är det en trefasgrupp med anslutna enfaslaster. Bra om det står vid säkringsskåpet denna text, eller åtminstone "trefasgrupp".Thomas_Blekinge skrev:Jag vill dra el till TM/TT som ska ha varsin säkring. Kan jag då dra en trefasgrupp till uttagen och dela upp den där så att ena fasen är för TM, den andra för TT, den tredje i reserv? Kan jag dra alla fem trådar i samma VP för det är väl en trefasgrupp?
Ja du kan göra så. Är det bara till TM/TT som sitter nära varandra tycker jag att man verkligen inte behöver bekymra sig. Även om det ändå är aningens bättre att dra två separata enfasgrupper.
Till ett extra behov, tja ... Då jag själv gjort diverse uppdelningar främst till kök så har jag uppenbart inte svårt att kunna "godkänna det". Så är andra alternativ svåra att få till så shoot.
Har du däremot lätt att få fram en ny matning, överväg om det ändå inte är bättre.
Du ska dra alla 5 ledare i samma rör, eller 4 ledare om det är en tvåfasgrupp det blir.
ELKO har släppt ett uttag som är typgodkänt för 400V spänning, dvs den spänning som blir mellan de två faserna i ett sådant arrangemang.
Man ska följa tillverkarens anvisningar vid montage av elmaterial (så länge det inte krockar med lag eller elsäkerhetsregler) och ELKO anger att detta uttag ska matas ifrån en tvåpolig automatsäkring.
Medlem
· Blekinge
· 10 472 inlägg
Tack!! Detta med naturlig närhet får jag särskilt fundera över! Jag hade inte tänkt på det!
Jag ville bara ge en bild av hur det finns en gråskala ifrån när det är väldigt OK och tydligt och bra med en flerfasig grupp till när det börjar bli tveksamt, eller t.o.m riktigt dåligt.
Om man har i bakhuvudet att uppdelade trefasgrupper till enfasobjekt bör undvikas, och sen tänker till över lämpligheten när behovet uppstår så blir det sällan helt tokigt.
Är det lätt att istället göra enfasgrupper till enfasobjekt så ska man alltså sträva efter det, är min åsikt. Uppdelade grupper tar man sen till när detta är svårt att få till vettigt.
Om man har i bakhuvudet att uppdelade trefasgrupper till enfasobjekt bör undvikas, och sen tänker till över lämpligheten när behovet uppstår så blir det sällan helt tokigt.
Är det lätt att istället göra enfasgrupper till enfasobjekt så ska man alltså sträva efter det, är min åsikt. Uppdelade grupper tar man sen till när detta är svårt att få till vettigt.
Hej Thomas blekinge! En lång historia kort. 3-fas kopplas alltså mellan faserna i proppskåpet, och levererar 400V. Medans 1-fas kopplas mellan fas och nolla, och levererar 220V . Alltså hälften så mycket. Tror det underlättar monteringen om ledarna till spisen dras i samma sladd. Det här ser man inte. Men man märker. Om det tar olidligt lång tid att koka kaffe är det felkopplat. Annars är det okay. MVH, PerOF
Moderator
· Stockholm
· 52 418 inlägg
Njaa, skall man vara petig så är det 400V mellan faserna, och 230V mellan en fas och nolla, vilket är 400V / roten ur 3.
Och såvida du inte har en kaffebrygare avsedd för 400V, som skulle bli väldigt långsam om den får 230V, så är det nog lite större risk att en felkoppling ger 400V till en bryggare avsedd för 230V. Då blir bryggningen blir väldigt snabb, men kanske iofs inte hinner avslutas innan bryggaren brinner upp.
Och såvida du inte har en kaffebrygare avsedd för 400V, som skulle bli väldigt långsam om den får 230V, så är det nog lite större risk att en felkoppling ger 400V till en bryggare avsedd för 230V. Då blir bryggningen blir väldigt snabb, men kanske iofs inte hinner avslutas innan bryggaren brinner upp.
Neej. Utan 400 V är precis 400 V och varken mer eller mindre . Det är därför det står så på apparaten.. Sen att det är kvadratroten behöver man inte fundera på som konsument. Och står det 400 V så behövs en trefasanslutning fram till spisen. Annars kokar inte kaffet. Eller omvänt att kaffet kokar över om man gör tvärtom! MVH, PerOF
Vad är det egentligen du svarar på PerOF?
Angående 400V / 230V så är det ett obestridligt faktum att 400/sqrt(3)=230(.9401...).
Det är också ett faktum att en trefaslast kan kopplas med eller utan nolla. Detta kan utnyttjas i t.ex. en y-kopplad värmeapparat för att kunna koppla med både en och tre faser (förutsättningen är en nominell elementspänning om 230V). Att det står 400V på en spis behöver inte betyda att den faktiskt har 400V element, det kan betyda att den är avsedd för flerfasig inkoppling i ett elsystem med 400V huvudspänning, men med nolla (3N~ på typskylten).
Angående 400V / 230V så är det ett obestridligt faktum att 400/sqrt(3)=230(.9401...).
Det är också ett faktum att en trefaslast kan kopplas med eller utan nolla. Detta kan utnyttjas i t.ex. en y-kopplad värmeapparat för att kunna koppla med både en och tre faser (förutsättningen är en nominell elementspänning om 230V). Att det står 400V på en spis behöver inte betyda att den faktiskt har 400V element, det kan betyda att den är avsedd för flerfasig inkoppling i ett elsystem med 400V huvudspänning, men med nolla (3N~ på typskylten).
Medlem
· Blekinge
· 10 472 inlägg
Jag gillar hårdrostat kaffe.hempularen skrev:Njaa, skall man vara petig så är det 400V mellan faserna, och 230V mellan en fas och nolla, vilket är 400V / roten ur 3.
Medlem
· Blekinge
· 10 472 inlägg
Detta med 400 och 230 V har jag fattat för något år sedan. Jag vill inte driva min TM med 400 kV. Skulle det bli så ändå kommer jag aldrig mera röra en kabel hemma.
Nej, vi får hoppas att du inte försöker driva din TM med 400kV. Visserligen har du antytt att du jobbar med högspänningstransmission men det vore väl ändå ett extremfall av att ta med sig arbetet hem....Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 472 inlägg
Ni har avslöjat mig. På mitt jobb finns inte begreppet Volt, bara kilovolt.
Vad tror ni, hur många gubbar på bilden är behöriga?
Vad tror ni, hur många gubbar på bilden är behöriga?