Hej

Vi är i slutfasen med att bygga klart vårt Trivselhus, Greenline 732 med tillhörande garage. Vi har idag ett byggkreditiv på 3.5 miljoner hos Handelsbanken med en ränta på 2.29%. Inom ett par veckor skall vi placera om kreditivet till ett vanligt hypotekslån. Alla kör idag rörligt men tror det är lämpligt att lägga 1/3 i varje skål, 3 mån, 3 år och 5 år men är absolut inte säker.

Vårt hus kommer att vara värderat till strax över 5 miljoner när det står klart, en belåningsgrad på under 70 proc med andra ord.

Vad borde man kunna förhandla fram för ränterabatter?? Är mycket tacksam för seriösa förslag hur man skall gå till väga:) , några tiondelar gör mycket pengar!

Det finns bara ett sätt att ta reda på det, och det är att Kolla Med Andra Banker. Det lägsta jag vet att någon har i rörlig ränta (om man får tro detta forum) är ca 0,75%

Gör som MH säger och begär offerter från olika banker och olika kontor.

Däremot så har dom som har lägst räntor säkert speciella förutsättningar, banken
gör alltid en individuell prövning. Jobbar man då i branschen och har större kunskap än sin bankman/kvinna så kan man säkert förhandla sig till bra villkorr. Detta tillsammans med en bra privat ekonomi gör nog susen.

Rent generellt så tror jag att en ränta mellan 1,10 - 1,50% får räknas som bra.

Ni slipper topplån vilket är en bra början, om värderingen stämmer.

Att välja rörlig eller bunden ränta är lite knepigare. Jag förordar en rörlig ränta men att man skapar sin egen buffert/försäkrning och därmed lägger undan "som om" man hade en 5års ränta.

Lycka till

Jag läste någonstans att Riksbanken har gått ut och garanterat upplåning till typ 0.65% ränta, alltså den räntan som bankerna får betala när de lånar av riksbanken, och detta skulle vara under en längre tidsperspektiv (tror det var 1 år). Vilket betyder att din bank idag inte betalar mer än 0.65% i ränta för de korta lån som du tar.

Sedan är det bara att förhandla om hur mycket du skall betala!!!

Hej

Haft möte med SHB idag, vi fick 0,3% enheter inklusive låneskydd i rabatt, motsvarar ca 0.5% enheter i rabatt, således blir räntan nu 1,3% ink låneskydd, tycker jag man skall vara nöjd med!:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.