726 läst · 14 svar
726 läst
14 svar
Vad är rimlig kostnad för betongsågning i bjälklag
Hallå!
Jag har lägenhet på bottenplan och vill såga upp ett hål i golvbjälklaget för att slå ihop lägenheten med en källaryta, det är en troligtvis en tjocklek på 200mm och hålet är för en L trappa 900mm bred och långsida 1. 1800mm långsida 2. 1500 mm.
Jag fick en offert där de skulle ta 55k för hålet, 15k bortforsling av avfallet, 7.5k extra för el från gatan om det krävs.
Låter för mig väldigt dyrt, men vad säger någon med erfarenhet?
Med tack på förhand!
Jag har lägenhet på bottenplan och vill såga upp ett hål i golvbjälklaget för att slå ihop lägenheten med en källaryta, det är en troligtvis en tjocklek på 200mm och hålet är för en L trappa 900mm bred och långsida 1. 1800mm långsida 2. 1500 mm.
Jag fick en offert där de skulle ta 55k för hålet, 15k bortforsling av avfallet, 7.5k extra för el från gatan om det krävs.
Låter för mig väldigt dyrt, men vad säger någon med erfarenhet?
Med tack på förhand!
Moderator
· Stockholm
· 53 081 inlägg
Jag har bara anlitat betonghåltagnungsfirmor för runda hål för rör och så. Det har varit rimliga priser. Bortforslingen av materialet låter helt orimligt dyrt.
Moderator
· Stockholm
· 53 081 inlägg
När det gäller ’byggel ” så kan det nog kosta ungefär så. Men jag har uppfattat att man då för så korta perioder istället kör med stort elverk.
Moderator
· Stockholm
· 53 081 inlägg
Det är tänkbart du måste anlita en konstruktör som bedömer om detta kan påverka hållfastheten.
Tack, jo självfallet, utreder det hela för tillfället, har dialog med styrelsen, vilken jag för övrigt sitter i. Allt ska göras korrekt etc.Pjosk75 skrev:Lägenhet antyder att du bor i en hyresrätt eller bostadsrätt och du behöver naturligtvis kontakta ägaren eller bostadsrättsföreningen i första hand innan du ens börjar planera att såga sönder fastigheten
Pjosk75 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 53 081 inlägg
Även det borde kunna bli billigare. Troligen är det en trivial insats för en konstruktör. Ta en titt på ritningar, och helst en snabb titt på plats. Men det är klart, skulle det då visa sig inte vara självklart, så får konstruktören lägga lite mer tid. Eller ännu värre, om det visar sig att man behöver förstärka konstruktionen.R Renoverarn01 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 53 081 inlägg
Det finns ev. även en tråkig legal aspekt på en sådan här håltagning. Källarförråd är normalt inte en del av den bostadsrätt du har genom medlemskapet i föreningen. Utan en yta som du har ngn. form av förfogande rätt över. Men det är inte lika skyddat som själva lägenheten. Om du då låter den bli en del av din boyta (antar att det är syftet). Så kan det bli en del legalt strul. Tänk ex. om föreningen senare vill ta ytan i anspråk för något annat. Godkänner föreningen att du gör detta, så finns även risk att föreningen, inte du, blir underhållsansvarig för ytan. Ansvar att ventilationen är ok, ansvar om det blir fuktskador osv.
Det normala när man omvandlar biyta till boyta, är att föreningen nyupplåter det med bostadsrätt, man får betala ett kvadratmeterpris, andelstalet skall justeras osv. En ganska strulig process om det görs korrekt. Men många fuskar med det, och så blir det jättestrul när en styrelse i framtiden vill ha in pengar för ytan.
Det normala när man omvandlar biyta till boyta, är att föreningen nyupplåter det med bostadsrätt, man får betala ett kvadratmeterpris, andelstalet skall justeras osv. En ganska strulig process om det görs korrekt. Men många fuskar med det, och så blir det jättestrul när en styrelse i framtiden vill ha in pengar för ytan.
Redigerat:
Hej! Den delen är jag hyfsat insatt i, då jag ändå har en examen i fastighetsekonomi och läst en del fastighetsjuridik, samt arbetat som fastighetsförvaltare. Ytan kan läggas till min lägenhet, och man får då räkna om andelstal för alla lägenheter, vilket jag redan gjort. Föreningen har en ganska simpel beräkning av andelstal enligt ekonomisk plan, bara baserad på insatsen, så bara att räkna priset för ytan till värdet i 2008 års kpi.H hempularen skrev:Det finns ev. även en tråkig legal aspekt på en sådan här håltagning. Källarförråd är normalt inte en del av den bostadsrätt du har genom medlemskapet i föreningen. Utan en yta som du har ngn. form av förfogande rätt över. Men det är inte lika skyddat som själva lägenheten. Om du då låter den bli en del av din boyta (antar att det är syftet). Så kan det bli en del legalt strul. Tänk ex. om föreningen senare vill ta ytan i anspråk för något annat. Godkänner föreningen att du gör detta, så finns även risk att föreningen, inte du, blir underhållsansvarig för ytan. Ansvar att ventilationen är ok, ansvar om det blir fuktskador osv.
Det som krävs är omröstning om ändrad användning av ytan, då det är gemensam yta, och behöver bara enkel majoritet då den inte används av någon idag/kan användas.
Sedan en anmälan till stadsbyggnadskontoret om ändrad användning, men kommer bli biyta oavsett då hela golvet är under mark. Har redan tagit detta med en handläggare för bygglov.
(Tanken är alltså att jag ska ”köpa” ytan av föreningen)
Moderator
· Stockholm
· 53 081 inlägg
Bra, låter som du har koll. Just det där med ändring av andelstal vet jag att man förenklat i lagen sedan min tid som ordf. i brf för drygt 30 år sedan. På den tiden krävdes det i praktiken enhälligt beslut på en stämma från samtliga medlemmar (frånvaro var alltså en nejröst, i just den typen av frågor).
Moderator
· Stockholm
· 53 081 inlägg
På den tiden när jag var ordf. skulle det sågats en hel del betong i samband med vårt stambyte. Det handlade om bortåt 1000 m betong som skulle sågas. Kostandsuppskattningen vi fick då för 30 år sedan låg på nära 10 000/m. Det blev aldrig av eftersom vi gjorde om projekteringen för hela stambytet med en ny firma och skar den totala kostnaden från ca 350 milj, till 75 milj (800 lgh). Sågningen valdes bort.
Vilket var tur, den nye konstruktören upptäckte att man hade missat en konstruktionsdetalj vid planeringen av sågningen. Om de hade sågat så skulle två trappuppgångar ha rasat igenom taket till en f.d biograflokal. och dragit med sig bärande väggar. Två hela trappuppgångar med 64 lgh. skulleha rasat. Konstruktören som upptäckte det blev askgrå i ansiktet när han redovisade sin upptäckt.
Vilket var tur, den nye konstruktören upptäckte att man hade missat en konstruktionsdetalj vid planeringen av sågningen. Om de hade sågat så skulle två trappuppgångar ha rasat igenom taket till en f.d biograflokal. och dragit med sig bärande väggar. Två hela trappuppgångar med 64 lgh. skulleha rasat. Konstruktören som upptäckte det blev askgrå i ansiktet när han redovisade sin upptäckt.
Medlem
· Stockholm
· 4 162 inlägg
Hej
Jag har vid 3 tillfällen kontaktat närmaste firma när jag har velat såga i betong.
Alla 3 gångerna har de borrat istället, hål i hål.
Det var i mitt fall en mycket bättre metod än att såga med klinga.
Senaste gången dök firman bara upp borrade och drog och sa att de bjuder på borrningen, vilket bara var 4 hål så det gick undan.
Men till huvudfrågan, kan det vara billigare att borra?
/W
Jag har vid 3 tillfällen kontaktat närmaste firma när jag har velat såga i betong.
Alla 3 gångerna har de borrat istället, hål i hål.
Det var i mitt fall en mycket bättre metod än att såga med klinga.
Senaste gången dök firman bara upp borrade och drog och sa att de bjuder på borrningen, vilket bara var 4 hål så det gick undan.
Men till huvudfrågan, kan det vara billigare att borra?
/W
Tänker att när man sågar ut en stor bit kommer man behöva ta det i omgångar så det blir nog många snitt. Angående priset skall man nog höra hur de tänker begränsa damm smuts för det gör stor skillnad på arbetstid (och jobb för er).
Liknande trådar
-
Elkostnad 31000 per år. Dyrt eller rimligt?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Kostnad för att installera en braskamin - är detta rimligt
Värme allmänt -
Rimligt pris? Pump inkl. pumphus, mtrl och arbetskostnad
Vatten & Avlopp -
Driftkostnad på objektet verkar orimligt?
Köpa & Sälja hus -
Elektriker kostnad - är detta rimligt?
El