4 850 läst · 2 svar
5k läst
2 svar
Vad är mjukt/hårt förband på skruvdragare
Hej
Har funderat på vad som menas med mjuk resp. hårt förband när man läser specar på skruvdragare.
Vissa specar har bara mjukt förband och vissa har både mjukt/hårt.
Vad är det som skiljer på maskiner av olika sort rent praktist? Två växlar, extra knapp eller vad??
Har funderat på vad som menas med mjuk resp. hårt förband när man läser specar på skruvdragare.
Vissa specar har bara mjukt förband och vissa har både mjukt/hårt.
Vad är det som skiljer på maskiner av olika sort rent praktist? Två växlar, extra knapp eller vad??
Jag har skrivit om detta i det här inlägget:
http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/19608-vridmoment.html
Att specifikationen på skruvdragare är uppdelad i vridmoment för hårda/mjuka förband eller bara visar ett vridmoment spelar ingen roll för vilka material du kan skruva i. Max vridmoment för mjuka förband är generellt sett betydligt lägre än de för hårda. Sen tror jag att många tillverkares siffror bör tas med en nypa salt...
http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/19608-vridmoment.html
Att specifikationen på skruvdragare är uppdelad i vridmoment för hårda/mjuka förband eller bara visar ett vridmoment spelar ingen roll för vilka material du kan skruva i. Max vridmoment för mjuka förband är generellt sett betydligt lägre än de för hårda. Sen tror jag att många tillverkares siffror bör tas med en nypa salt...
Aha, har också funderat på vad som menas. Men det betyder att mjuka förband är dragarens egentliga styrka medans hårda förband är vad det blir när dragaren går med full fart tills det slår plötsligt stopp. Tack vare masströgheten i motor och växellåda så blir det ett högre moment än vad motorn egentligen är kapabel till.
Liknande trådar
-
När blir ett hårt kopparrör mjukt?
Värme allmänt -
Hårt eller mjukt ventilationsrör till köksfläkt?
Kök -
Mjukt eller hårt vatten, diskmaskin
Kök -
Något enkelt sätt att se om ett kopparrör är hårt eller mjukt? (samt klamra pex)
Vatten & Avlopp -
Något enkelt sätt att se om ett kopparrör är hårt eller mjukt? (samt klamra pex)
Värme allmänt