Hej, är det någon som vet vilken sorts material denna fönsterbänk är gjord av?
Den sitter i ett 3-våningshus i Stockholm byggt 1946.
Terrazzo?
Sista bilden visar undersidan. Alla skivor är tyvärr målade på undersidan. Men jag upplever att den är lite porös som att den skulle ha kunnat gjutits upp och ned. Man kan se några porer på bilden. Och där det inte finns målarfärg så tycker jag inte att jag ser några stenar, vilket får mig att undra om stenarna på ovansidan är ballast i en gjuten skiva.
Jag vet inte om det bara är för att den är så pass mattsliten, men den känns på något sått inte riktigt som sten när man tar i den.
Den går främst i grönt. Men det finns beiga och svarta inslag.
Mvh, Olle
Den sitter i ett 3-våningshus i Stockholm byggt 1946.
Terrazzo?
Sista bilden visar undersidan. Alla skivor är tyvärr målade på undersidan. Men jag upplever att den är lite porös som att den skulle ha kunnat gjutits upp och ned. Man kan se några porer på bilden. Och där det inte finns målarfärg så tycker jag inte att jag ser några stenar, vilket får mig att undra om stenarna på ovansidan är ballast i en gjuten skiva.
Jag vet inte om det bara är för att den är så pass mattsliten, men den känns på något sått inte riktigt som sten när man tar i den.
Den går främst i grönt. Men det finns beiga och svarta inslag.
Mvh, Olle
Redigerat:
Kolmårdsmarmor med största sannolikhet.
Relativt billigt vid byggåret, 3ggr så dyrt som carrarra idag.
Relativt billigt vid byggåret, 3ggr så dyrt som carrarra idag.
Efter att ha landat hemma och kikat mera noggrant på bilderna så blir jag lite tveksam...
Det ser faktiskt lite märkligt ut.
Kan det vara något försök till imitation?
Det ser faktiskt lite märkligt ut.
Kan det vara något försök till imitation?
Om du enkelt repar dom med en kniv är det marmor. Du borde nog även ha fått fuktfläckar någonstans från krukor eller så med tiden.Huddingebo skrev:
Jag är inne på samma spår. En terrazzo-variant/imitation av kolmårdsmarmor. Trodde inte det först, men när jag började titta närmare på skivorna nu i dagarna så insåg jag det. Trots att jag bott i lägenheten i tre år...Larsa skrev:
De är ändå snygga tycker jag. Men jag går i tankarna att slipa/polera dem inför försäljning av lägenheten och därför började jag fundera över vilket material det är. Dels för att välja rätt polermedel/stensåpa och dels för att komma underfund med om det kan innehålla asbest i cementen... de är som sagt från 1946.
Jag kommer i sån fall våtslipa med rondell som jag sätter på skruvdragaren. Köra finare och finare sandpapper och avsluta med polering. Ungefär som i denna länk: