Hej,

Har börjat att renovera min källare. På en av ytterväggarna så är det en vävd tapet som jag börjat ta bort. Bakom tapeten sitter något slags poröst material som nästan verkar vara en slags skiva. Bakom det finns det något som ser ut som en massa träflisor. Vad är detta material? Vad är det för skiva som sitter ytterst? Måste jag ta bort hela skivan eller räcker det med att få bort tapet? Ska tilläggas att jag är helt novis med hus och konstruktion. :)

// Philip

• Vävd tapet på källarvägg delvis borttagen, avslöjar poröst material bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en beige vägg med vävd tapet där en del har tagits bort och avslöjar poröst material bakom.
    Skapa konto
  • Vägg med delvis borttagen tapet, exponerar ett poröst material och träflis bakom; frågeställning om materialets natur och renovering.
    Skapa konto
  • Närbild av en delvis borttagen tapet på en källarvägg, med poröst material och träflisliknande innehåll synligt bakom väggen.
    Skapa konto
Det är träullit, ta inte bort det.

• Gilla
PhilipLj och 1 till
  • Laddar…
C
Och det utanpå träulliten är puts, dvs. inte någon skiva.

• Gilla
PhilipLj
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Och det utanpå träulliten är puts, dvs. inte någon skiva.
Tack för svar! Förstår jag rätt då att man kan lagningsputsa på dessa hålen, få bort tapeten sen och måla med silikat t.ex.? Tack

C
P PhilipLj skrev:
Förstår jag rätt då att man kan lagningsputsa på dessa hålen, få bort tapeten sen och måla med silikat t.ex.?
Absolut, men sannolikt ett helvetesjobb att få bort tapet, spackel och färg ner till ren puts.
Nog för att du tänker rätt när det gäller källarväggar, men finns det någon fuktproblematik du behöver lösa?

C cpalm skrev:
Absolut, men sannolikt ett helvetesjobb att få bort tapet, spackel och färg ner till ren puts.
Nog för att du tänker rätt när det gäller källarväggar, men finns det någon fuktproblematik du behöver lösa?
Ja, har förstått det tyvärr.. nja, hög luftfuktighet om sommaren, men inte direkt som syns på väggar iaf. En liten 2x5cm där tapeten hade släppt och buktat ut lite. Men kanske satsar på att få bort det på en del ställen och sen köra på?

C
P PhilipLj skrev:
Men kanske satsar på att få bort det på en del ställen och sen köra på?
Det jag tänker är att det dels är meningslöst att måla med en färg som "andas" maximalt om det finns ett mer eller mindre diffusionstätt mellanliggande skikt. Dels att en äkta silikatfärg endast fäster på mineraliska underlag, dvs. ren puts, och då är det rätt noga om det skall bli bra. Du kan använda en hybridfärg med silikat + akryltillsats, men om du ändå inte kan uppnå en maximalt diffusionsöppen yta kan man kanske tänka sig andra alternativ också.

• Gilla
PhilipLj
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det jag tänker är att det dels är meningslöst att måla med en färg som "andas" maximalt om det finns ett mer eller mindre diffusionstätt mellanliggande skikt. Dels att en äkta silikatfärg endast fäster på mineraliska underlag, dvs. ren puts, och då är det rätt noga om det skall bli bra. Du kan använda en hybridfärg med silikat + akryltillsats, men om du ändå inte kan uppnå en maximalt diffusionsöppen yta kan man kanske tänka sig andra alternativ också.
Tack för hjälpen!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.