Hejsan!

Eftersom jag nyligen har flyttat hemifrån har jag börjat samla på verktyg :D . Jag har aldrig tyckt om billiga verktyg och har därför snabbt blivit en stor fan av bahco, men jag vet också att dom tyvärr inte är vad dom en gång var. Upptäckte nyss att många av deras hylanyckel set är tillverkade i Taiwan och det fick mig att tänka. Vad ska man inte köpa från Bahco? Någon som har några erfarenheter av andra märken som är bättre på vissa verktyg osv. (y)
 
Precis som du säger så är de inte längre vad de varit. Jag tror listan kommer bli mycket kortare om du vänder på frågan och undrar vad du faktiskt ska köpa bacho. Min åsikt är att deras fogsvansar är helt ok. Kör själv med deras ergo skruvmejslar för jag gillar greppet på dem, men om stålet är viktigare skulle jag satsa på wera istället. Och de var min kompletta bacho-lista.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Till största del så är mitt val av verktyg styrt av behovet...saker jag använder mycket har jag kvalitets verktyg och till saker jag använder mindre frekvent så köper jag lågpris men inte vilket skit som helst...
 
Bra från Bahco:
Fogsvansar som någon skrev tidigare.
Snabbtvingarna som Jula kör kampanj på då och då.
Blocknycklar och hylsnyckelsatser.
Ergo skruvmejslar.

Ovanstående är helt okej saker i relation till priset. T.ex. Gedore är bättre på blocknycklar och hylsnycklar, men i en helt annan prisklass.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Välkommen till forumet.
Tack så mycket och tack till alla för alla svar :wow:
 
Har en uppsättning ergo-skruvmejslar, och jag får också intrycket av att stålet inte riktigt håller samma kvalitet som Weras. Kan alltså inte direkt rekommendera dem, och när jag slitit ut mina blir det något annat.

I övrigt vill jag bara flika in att "Made in Taiwan" inte betyder att prylarna är dåliga. Teng tools produkter tillverkas där, och jag vill minnas att mina krafthylsor från Bosch är därifrån. På mina tvivelaktiga skruvmejslar står det dessutom "SPAIN"...
 
Redigerat:
ZipLock skrev:
Blocknycklar och hylsnyckelsatser.
Jag är ju så gammal att jag minns när verkmästaren lämnade ut Stahlwille blocknycklar så bad han om ursäkt för att Bacho var slut, men de var ju nästan lika bra de jag fick. :)

Idag är det väl tvärtom. Dock så köpte jag en stor sats med Bacho hylsnyckesats för några år sedan förty jag behövde den och priset var bra. Och jag är nöjd så långt. Inga större fel på, eller problem med, den.

Undrar dock hur det är med skiftnycklar? Min erfarenhet är att skiftnycklar de måste vara bra, annars så går det åt h-vete, men nu har jag så många gamla Bacho som jag fått/ärvt/köpt att jag inte behövt någon ny på länge. Jag har köpt någon enstaka i storlek jag inte hade på Biltema, och de är inte alls lika fina i gången. Så håller Bacho skiftnycklar fortfarande samma klass som de gjorde förr?

(Ja, ja, jag vet att man skall vara snobbig och säga att man aldrig skall använda en skiftnyckel, men är man i, exv. rörliga, situationer med blandade tum och metriska huvuden, och inte har tid/plats/ork att släpa på dubbla (eller gigantiska) satser med blocknycklar eller vad det vara må, så är skiftnyckeln en räddare i nöden. Men för att den skall rädda så måste den vara bra, dvs vara lätt i gången så att man kan sätta an den för varje tag, samt ha bra passning på rörliga skänkeln så att den är parallel med den fasta, eller iaf så nära det går. Även när man tar i.)
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
richardtenggren
Bahco såldes väl av Sandvik till Snap-On, antar att man då även sänkte kvalitén.

Har varit på sågfabriken i yngre dagar :)
 
Mikael_L
Ärligt talat kan du lika gärna hoppa över hela Bachos produktsortiment, det är mest bedrövligt det mesta därifrån numera. :(
Jag har för ett tag sedan köpt min allra sista Bacho-pryl. orkar inte vrida och vända på saken ifråga och fundera på om det möjligen är forna tiders kvalla. :(

Tillverkningen av Ergo-mejslarna flyttades till Spanien för några år sedan, då passade man på att förbilliga produktionen när det ändå blev nya lokaler, maskiner och arbetare.
Dagens flata Ergo-mejsel har t.ex. en mejselspets som tillverkas genom att man stämplar till rundstaven och sen slipar eggen rak.
Förut så slipade man fram bägge sidorna och sen slipade eggen rak. Tre maskinmoment blev två = billigare produktion.
Samtidigt så blev det mindre material i mejseln, en som hade både gamla och nya provvägde och märkte att den nya var några gram lättare = mindre stål i den.

Jag undrar hur skiftnycklarna är idag, även de flyttades ifrån Enköping till spanien.

Så där är det med deras "kvalitetsprodukter", maximal kostnadsminskning i produktionen, kvalitén är det inte lika noga med.
Sen parallellt med detta har Bacho idag en mycket stor andel noname verktyg som produceras i noname-fabriker i Asien, och får Bachos logga och namn på sig. Bl.a. deras hylsnyckelsatser är sådant. Här varierar kvaliten ifrån uruselt till absolut helt OK.
T.ex. är hylsnyckelsatserna rätt bra. I princip lika bra som Biltemas. De är dessutom på ständig rea verkar det som, och då inte dyrare än Biltemas heller. Så jag tycker det är lite hugget som stucket vad man väljer för märke där, Biltema vs Bacho.
Vill man däremot ha ännu bättre kvalitet får man titta åt annat håll och lätta bra mycket mer på plånboken.
T.ex. Gedore, Hazet, Stahlwille
 
  • Gilla
pr95 och 2 till
  • Laddar…
Jag har Bachos spärrnyckelsats som jag är väldigt nöjd med:
http://www.bauhaus.se/sparrnyckelsats-bacho.html

Sen tycker jag dom fortfarande gör bra fogsvansar och skiftnycklar. Skiftnycklarna är dock flera år gamla och är förmodligen gjorda i Sverige.
 
Redigerat:
Snabbtvingarna kan jag rekommendera men inte deras måttband.

/Krille
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En som fungerar bra och en som handtaget gärna lossar på och som inte håller bladspänningen. Rundsågar modell Bacho 301 och CoCraft.

Verktyg är som leksaker, inte bara i betydelsen "leksaker för vuxna män".
Vissa verktyg är endast utformade och förpackade för att locka till ett köp, inte utformade för bästa funktion. Precis som 90 % av det på hyllorna i en affär för barnleksaker.
 
Redigerat:
trattalask
ZipLock skrev:
Bra från Bahco:
Fogsvansar som någon skrev tidigare.
Snabbtvingarna som Jula kör kampanj på då och då.
Blocknycklar och hylsnyckelsatser.
Ergo skruvmejslar.

Ovanstående är helt okej saker i relation till priset. T.ex. Gedore är bättre på blocknycklar och hylsnycklar, men i en helt annan prisklass.
Jag har haft problem med flera av mina snabbtvingar med att mothållet lossnar, sprinten trillar ut.
 
Använder VVS-skiftnycklarna dagligen och är fullt tillfreds med hållbarheten. Dock så sitter den rörliga käfthalvan lite löst vilket inte gör den lika stabil och därmed i riskzonen för snabbare slitage. Tiden får utvisa om den håller lika länge som forna tiders.

Rörtängerna är riktigt bra fortfarande, har de flesta storlekar i nyare version.

Något man däremot ABSOLUT inte ska köpa är Bahcos polygriper, alla kategorier. sämsta skiten jag använt. Köp knipex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.