Vad försöker du göra? Finns det fler lampor inblandade? Du behöver ge lite mer information. Om lamputtaget och strömbrytaren hör ihop så ser det ut som att du har kopplat fas och tändtråd till lamputtaget i stället för nolla och tändtråd. Den svarta i lamputtaget borde i så fall ersättas av blå. Men det är bara en gissning baserat på färgerna.
Hur mycket har du bytt? Fungerade det innan? Har du haft både strömbrytare och lamputtag loss? En gissning är att blå är nolla, svart är fas och vit är tändtråd. Om det stämmer i både takdosa och brytardosa så är felet att den svarta skall bort från uttaget och ersättas av blå.
Vad menar du med att det ger 70W?
Vad menar du med att det ger 70W?
Den blåa och svart som går ner till uttaget var så. Så jag har bara tejpat i hop och dragit igenom de kablarna.
Förstår jag dig rätt den svarta till lampknappen ska bytas till en blå och kopplas ihop i taket med de blåa? Var tar den vita sin fas om den bara är kopplad till en pol i taket?
Förstår jag dig rätt den svarta till lampknappen ska bytas till en blå och kopplas ihop i taket med de blåa? Var tar den vita sin fas om den bara är kopplad till en pol i taket?
Edit1: Raderat felaktig text.
Den vita tråden i lamputtaget är tändtråd/bruten-fas, andra änden på den är ju i strömbrytaren, så lamputtaget får sin fas (bruten fas) genom strömbrytaren och den vita tråden
Edit2:
Det är den svarta till lamputtaget (inte strömbrytaren) som ska bytas till en blå.
Jag läste lite förfort förut, så jag råkade skriva lite fel i detta inlägg, är nu korrigerat.
Den vita tråden i lamputtaget är tändtråd/bruten-fas, andra änden på den är ju i strömbrytaren, så lamputtaget får sin fas (bruten fas) genom strömbrytaren och den vita tråden
Edit2:
Det är den svarta till lamputtaget (inte strömbrytaren) som ska bytas till en blå.
Jag läste lite förfort förut, så jag råkade skriva lite fel i detta inlägg, är nu korrigerat.
Redigerat:
Nej den svarta på lampknappen skall inte bytas till blå. Den svarta i lamputtaget skall bytas till blå. Men det är ju bara en gissning baserat på färgerna. Om det fungerade förut måste ju något ha ändrats.P puda skrev:
Är din senaste bild från innan du gjorde något? Det ser annorlunda ut.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Verkar ha järnkoll..! Läs på före du börjar, eller be frun om hjälp! och man tejpar inte ihop..