Får bara ut 70 w Närbild på en öppen och ansluten eluttag i väggen med synlig kablage och terminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag under installation med öppen dosa och osäkert anslutna ledningar.
Skapa konto

70W? Antar att du menar 70Volt!
Har det fungerat och du har nu gjort någon omkoppling?
Kanske saknas neutralledaren till ditt uttag.

Vad försöker du göra? Finns det fler lampor inblandade? Du behöver ge lite mer information. Om lamputtaget och strömbrytaren hör ihop så ser det ut som att du har kopplat fas och tändtråd till lamputtaget i stället för nolla och tändtråd. Den svarta i lamputtaget borde i så fall ersättas av blå. Men det är bara en gissning baserat på färgerna.

Jag försöker att koppla in lampan efter takombytet. Jag bytte kablarna när de behövde förlängas.

Dessutom kar du en kronbrytare men bara kopplat den som en enpolig. :thinking:

P puda skrev:
Jag försöker att koppla in lampan efter takombytet. Jag bytte kablarna när de behövde förlängas.
Men som Avemo skriver, borde du inte ha blå tråd inkopplad i takuttaget?

Eluttag utanpåliggande syns utan frontplatta, redo för byte.
Skapa konto

Denna ska bytas till

I bild två ser det ut som om att det går två svarta in i röret ner till strömbrytaren,
Varför gör det det?

Hur mycket har du bytt? Fungerade det innan? Har du haft både strömbrytare och lamputtag loss? En gissning är att blå är nolla, svart är fas och vit är tändtråd. Om det stämmer i både takdosa och brytardosa så är felet att den svarta skall bort från uttaget och ersättas av blå.

Vad menar du med att det ger 70W?

Jag behövde förlänga några kablar till lämpknappen då vi flyttat taklampan. Elektriska kablar förlängda för en ljusknapp, med takdosan och vägginställningen synlig.
Skapa konto

Så som du dragit svarta trådarna, gör man inte, man drar en svart ner till strömbrytaren och därifrån ner till uttaget.

Gällande lamputtaget så ska du byta bort svarta (fas) tråden till en blå (nolla)

Den blåa och svart som går ner till uttaget var så. Så jag har bara tejpat i hop och dragit igenom de kablarna.
Förstår jag dig rätt den svarta till lampknappen ska bytas till en blå och kopplas ihop i taket med de blåa? Var tar den vita sin fas om den bara är kopplad till en pol i taket?

Edit1: Raderat felaktig text.
Den vita tråden i lamputtaget är tändtråd/bruten-fas, andra änden på den är ju i strömbrytaren, så lamputtaget får sin fas (bruten fas) genom strömbrytaren och den vita tråden

Edit2:
Det är den svarta till lamputtaget (inte strömbrytaren) som ska bytas till en blå.
Jag läste lite förfort förut, så jag råkade skriva lite fel i detta inlägg, är nu korrigerat.

Redigerat:
P puda skrev:
Den blåa och svart som går ner till uttaget var så. Så jag har bara tejpat i hop och dragit igenom de kablarna.
Förstår jag dig rätt den svarta till lampknappen ska bytas till en blå och kopplas ihop i taket med de blåa? Var tar den vita sin fas om den bara är kopplad till en pol i taket?
Nej den svarta på lampknappen skall inte bytas till blå. Den svarta i lamputtaget skall bytas till blå. Men det är ju bara en gissning baserat på färgerna. Om det fungerade förut måste ju något ha ändrats.

Är din senaste bild från innan du gjorde något? Det ser annorlunda ut.

Verkar ha järnkoll..! Läs på före du börjar, eller be frun om hjälp! och man tejpar inte ihop..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.