Hej,

Bytte filter i min Swegon Casa R120 idag. Har gjort det flera gånger tidigare utan problem.

Men.. idag märkte jag att radonhalten började krya uppåt under kvällen. Kollade service manualen och det ser ut som att tilluften inte fungerar (?).

Det står 0 rpm- samtidigt är fläktläget inställt på 3 med 75% effekt på frånluften.

Såklart dagen före julafton med lång ledighet framåt..

Någon som har idéer om vad som kan vara fel?

• Kontrollpanel för ventilation visar 0 rpm på tilluft och 2220 rpm på frånluft, med upplyst display och knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på Swegon Casa R120 visar fläktläge 3 med blå bakgrundsbelysning och en grön indikatorlampa lyser.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel för Swegon Casa R120 med en skärm som visar "Tilluftsfläkt" och 75% inställning, inlägget diskuterar ventilationsproblem.
    Skapa konto
Ser ut som om frånluftsfläkten givit upp. Öppna o kolla om den snurrar. Prova o putta igång den om möjligt.

Tack för tips. Den verkar inte röra sig. Jag kan rotera den manuellt med lite kraft.

Har satt i och tagit ut kontakten som sitter vid ett av filtren utan resultat. Fler idéer?

Är det en äldre burk

H Håbbe01 skrev:
Är det en äldre burk
Skulle säga det. 2012 gissar jag (tidigare ägare)

Finns inte mycket o välja på , fläkt eller styrkort. Man kan säker kolla spänningen på fläkten via kontakt x11

Märkligt att den skulle ge upp just under filterbyte. Har som sagt försökt koppla i och ur kontakten som värmeväxlaren sitter i (den rör sig inte heller av vad jag kan känna på utsidan)

Har du återställt larm om att filter behöver bytas?

H Håbbe01 skrev:
Har du återställt larm om att filter behöver bytas?
Inget sådant larm. Bytte filter efter att ha konstaterat att de var ordentligt skitiga

En del aggregat stänger ner fläkt när filter är igensatt. Då måsta man in nolla i meny

Tack för tips.

Nej det finns inget val för det i menyn. Bytte i våras och har för mig att larmet går en gång per år. Har träd i närheten som fäller pollen och annat kul- därav bytet

Kan man spänningsmäta fläkten under drift så borde man kunna avgöra om fläkten är paj eller styrkortet som av någon anledning inte ger något. Reservdelar finns det gott o dock inte gratis

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.