Sista dagarna har min Panasonic EY7840 krånglat. Började med att den inte startade varje gång jag höll in "knappen". Slog jag till maskinen så funkade den igen. Men till slut så gick den så slött så att den inte gick att använda. Jag öppnade den för en snabb koll och bortblåsning av damm/stoft. (Kan dock inget om verktygselektronik) Skruvade ihop den igen, men ingen skillnad. Öppnade den en andra gång och såg då att en "ring" (med koppartråd inuti) var full av "pulver", såg ut som kol. Dock var allt magnetiskt fast kring "ringen". Utan att veta vad det var så tog jag bort lite med en kniv, och blåste bort lite med. Efter ihopskruvning av maskinen så gick den bra igen. Jag anar dock att problemet kan komma igen. En ny naken maskin kostar runt 4000kr så jag vill gärna slippa köpa en ny. Pulvret jag tog bort lite av, vad kan det vara? Ska jag ta bort allt? Se bild 2, till höger syns det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pulvret kommer troligen från kolen, dessa har till uppgift att överföra och elenergi till spolen till höger i nedersta bilden. Eftersom denna överföring bygger på friktionen mellan kolen och ledningsbanorna på innerdelen så är kolen att se som förbrukningsvara. Dammet du hittat är från kolen och får du rent de viktiga delarna och kolen fortfarande har viss dimension kvar så kommer nog din dragare att funka ett tag till.
Kolen torde dessutom sitta under de fjädrar man ser på den nedre bilden - kika så att du har kvar lite på dessa. Utan kol går inte maskinen helt enkelt. Tycker iofs att det ser ut som att du har ca hälften kvar på dina kol...
Ibland kan det uppstå glapp mellan kolen och statorn, kanske genom ojämn fördelning p.g.a. vobblande motor? I vilket fall så hjälper det ofta med att ta ut fjädern till kolen och spänna ner den så att fjädern verkligen trycker ner kolen.