Vi har köpt ett hus/liten gård som vi ska flytta till. Fastigheten är en avstyckad gård kan man säga, det är ett boningshus och ett par mindre byggnader. Tomten är på drygt 3000 m2.

Precis intill står en gammal lada som tidigare hört till gården. Nuvarande ägare har tidigare hyrt den då de bedrev hästverksamhet. Han fick en fråga av bonden som äger ladan, om han trodde att vi skulle vara intresserade av att köpa loss ladan också.

Det KANSKE kan vara intressant, känner jag. Men. Då hade jag velat inkludera kanske 10-20 meter skog också som jag kan nyttja för att plocka några träd till ved osv. Vår tomt ligger som en enklav i ett enormt skifte på många hektar som ägs av traktens storbonde.

Det jag skulle vara intresserad av är alltså en medelstor lada där taket ser dåligt ut på ett par ställen (en belastning för vilken ägare som helst) och lite skog samt en vägsnutt som leder till landsvägen. Totalt skulle det kunna röra sig om uppskattningsvis 2000-3000 m2 mark, inklusive den gamla vissna ladan.

Är det någon som kan ge en mellan-tumme-och-pekfingret-gissning på vad ett någorlunda rimligt pris för allt detta skulle kunna vara? Avstyckningskostnaderna verkar ju landa på mellan 50-80 000 bara det. Men marken..?

Det är landsbygd i Västmanland. Inget superattraktivt område, och inget som kan leda till vidare avstyckning och husbygge osv.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
C
C ConnyN skrev:
Är det någon som kan ge en mellan-tumme-och-pekfingret-gissning på vad ett någorlunda rimligt pris för allt detta skulle kunna vara?
Givet att det inte går att bygga något där, går det knappast att tala om något marknadsvärde för en sådan markplätt. Som du är inne på skulle knappast någon annan än du vara intresserad av att köpa den.

Det är sällan eller aldrig man får möjligheten att utöka sin fastighet på det sättet, så kan ni komma överens om ett pris som båda parter tycker är rimligt är det bara att slå till. Priset kommer troligen att vara ett premium, det ligger i sakens natur. Men förhoppningsvis inte på en sådan nivå att det svider.
 
S
Hur mkt vill bonden ha för det? Värdet kvittar, om bonden är snål eller givmild.
 
15% av gårdens värde.
 
T TypRätt skrev:
15% av gårdens värde.
Tack för svaren så här långt!

Skulle man utgå från detta så skulle köpeskillingen kanske vara omkring 450 000 kronor, och sedan tillkommer kostnad för avstyckning på (vi höftar) 70 000 kronor. Därefter kostnaderna för att fixa taket på ladan, ytterligare kanske 150 000 kronor. Då närmar vi oss 700 000 kronor.

Det är rätt mycket pengar…
 
Det ska det godkännas av Lantmäteriet och det är en fastighetsreglering som ni ska ansöka om.
Fundera på syftet med fastighetsreglering, att kunna använda som hästgård är ett starkare argument än att kunna få tillgång till egen ved. Sedan kan 2000-3000 kvm verka lite för en hästgård. Det som stärker era möjligheter är att det finns en byggnad på marken. Finns det behov av några servitut för nuvarande ägaren, t.ex. vägen du nämner ska det hanteras.
Priset blir vad markägaren vill ha betalt, så jag avstår från att gissa.
Läs gärna mera på länken nedan.
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...ng/overfor-mark-genom-en-fastighetsreglering/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.