Vi bor i ett hus som har delad vattenförsörjning från egen borrad brunn.
Själva pumpen sitter uppe hos grannfastigheten och leds vidare till oss.

I förra huset hade vi motsatt förhållande - vi tog inte någon avgift eller ersättning då förra grannarna ej var intresserade av att delfinansiera ett vattenfilter. Vi kopplade då helt enkelt förbi deras vatten och lade filtret på vårt hushåll. Elkostnaden för pumpens användning betraktade vi som marginell och tog alltså inte ut någon avgift.
I nya boendet ville grannen ha en avgift på 400kr/mån. Detta accepterade vi till en början, då det var samma summa som förra husägaren accepterat.
Men nu har de senaste månaderna vattnet varit gulfärgat och har en fadd eftersmak. När jag pratar med grannen så säger han att det blir så från och till pga utfällningar i brunnen. Det ska vara ofarligt att dricka men jag kan inte låta bli att fundera på om inte ett vattenfilter värt namnet skulle kunna ta bort missfärgningen och smaken. De menar att filtret är tillräckligt och man får leva med missfärgningen - de har ”gjort det i 38 år och har inte tagit skada av det”. Kul för dem men vi vill helst inte ha gulfärgat vatten om vi kan undvika det.

Mina funderingar är:

• Måste vi själva stå för kostnaden för ett vattenprov?
• skulle vi vara behjälpta av ett separat vattenfilter på vårat inkommande vatten?
• Är 400kr/mån en skälig avgift för löpande användning av vatten i ett snålt användande tvåfamiljshushåll?
Jag ser hellre att vi betalar faktiska kostnader om exempelvis pump behöver bytas eller kalkbädden behöver fyllas på, när och om kostnader väl uppstår. Som det är nu så vet vi inte riktigt vad vi betalar för, utöver elförbrukningen på vattenpumpen.

Finns det något avtal skrivet?
  • Vill ni ta ett vattenprov är det rimligen ni som betalar.
  • Ett vattenfilter kan absolut fungera på er inkommande ledning. Men tänk på att vattenfiltren kräver ett visst flöde för sin backspolning.
  • Vad som är en rimlig kostnad beror nog på vad som ingår. Om det inte finns något skrivet kanske du borde försöka få till det så att det blir uppenbart vad du betalar för.

• Gilla
T.Kanerva
  • Laddar…
Claes Sörmland
T.Kanerva T.Kanerva skrev:
• Måste vi själva stå för kostnaden för ett vattenprov?
Ja grannen har ju ingen skyldighet att ta vattenprov åt er. Om det inte finns ett avtal om det. Det är inte så att det finns ett servitut kring detta? Då finns ju ett regelverk.
• skulle vi vara behjälpta av ett separat vattenfilter på vårat inkommande vatten?
Det låter som den rimligaste lösningen i och med att grannen accepterar sämre vatten än er.
• Är 400kr/mån en skälig avgift för löpande användning av vatten i ett snålt användande tvåfamiljshushåll?
Låter billigt om all service ingår. 4800 kr om året och pumpar går sönder, kostar el, det ska meckas med vattnet, filter ska bytas. Och man ska bemöta era synpunkter när ni inte tycker det fungerar, finns inget tråkigare än detta - att det man gör ideellt inte anses duga. Jag skulle inte leverera vatten till grannen med allt detta jobb det innebär för den summan.

Jag ser hellre att vi betalar faktiska kostnader om exempelvis pump behöver bytas eller kalkbädden behöver fyllas på, när och om kostnader väl uppstår. Som det är nu så vet vi inte riktigt vad vi betalar för, utöver elförbrukningen på vattenpumpen.
Att föra räkenskaper över brunnen och redovisa för er känner gissningsvis grannen inte för. Hur kul är det att jobba gratis för en krävande granne och dessutom behöva stå med mössan i hand för att få ersättning för sina utgifter. Skulle du själv vilja göra det?

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja grannen har ju ingen skyldighet att ta vattenprov åt er. Om det inte finns ett avtal om det. Det är inte så att det finns ett servitut kring detta? Då finns ju ett regelverk.

Det låter som den rimligaste lösningen i och med att grannen accepterar sämre vatten än er.

Låter billigt om all service ingår. 4800 kr om året och pumpar går sönder, kostar el, det ska meckas med vattnet, filter ska bytas. Och man ska bemöta era synpunkter när ni inte tycker det fungerar, finns inget tråkigare än detta - att det man gör ideellt inte anses duga. Jag skulle inte leverera vatten till grannen med allt detta jobb det innebär för den summan.

Att föra räkenskaper över brunnen och redovisa för er känner gissningsvis grannen inte för. Hur kul är det att jobba gratis för en krävande granne och dessutom behöva stå med mössan i hand för att få ersättning för sina utgifter. Skulle du själv vilja göra det?
Tack för ditt svar. Jag läser in att du anser mig vara en krävande granne, vilket är långt ifrån sant. jag hoppas att jag tolkat dig fel.
Jag uttrycker mina funderingar här och inte inför grannen just för att slippa stå och dividera med honom och betraktas som besvärlig.
Finns inget servitut, endast en tidigare överenskommelse med förre husägaren.

A Avemo skrev:
Finns det något avtal skrivet?
  • Vill ni ta ett vattenprov är det rimligen ni som betalar.
  • Ett vattenfilter kan absolut fungera på er inkommande ledning. Men tänk på att vattenfiltren kräver ett visst flöde för sin backspolning.
  • Vad som är en rimlig kostnad beror nog på vad som ingår. Om det inte finns något skrivet kanske du borde försöka få till det så att det blir uppenbart vad du betalar för.
Tack för ditt svar.
Jag kan tänka mig att ett vattenreningsföretag kan avgöra om vattentillförseln är tillräcklig för backspolning och om det finns filter som tar bort missfärgning och smak?

H
Tack för ditt svar. Jag läser in att du anser mig vara en krävande granne, vilket är långt ifrån sant. jag hoppas att jag tolkat dig fel.
Jag uttrycker mina funderingar här och inte inför grannen just för att slippa stå och dividera med honom och betraktas som besvärlig.
Jag skulle borra en egen brunn, inte vara beroende av en granne som tycker att vattnet är ok oavsett färg och lukt. Det blir bara stökigt och irriterande.

• Gilla
Nissens och 7 till
  • Laddar…
Jag kan tänka mig att ett vattenreningsföretag kan avgöra om vattentillförseln är tillräcklig för backspolning och om det finns filter som tar bort missfärgning och smak?
Det går att mäta flödet med en hink och ett stoppur. Men det finns en risk att värdet man får fram är för lågt eftersom det finns strypningar på väg till tappställen. Man skall inte göra en sådan test i en vanlig kran inne. Lite bättre blir det med en utkastare för trädgårdsslang.

Du borde ju inte behöva vara en krånglig granne för att du pratar om det. Men eftersom grannen inte har några skyldigheter mot dig vad gäller vattnet har du inget bra förhandlingsläge.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Är 400kr/mån en skälig avgift för löpande användning av vatten i ett snålt användande tvåfamiljshushåll
Kanske dags att försöka få till ett skriftligt avtal om detta vad som ingår. Tillkommer det sen att dela på eventuella reparationer också eller ingår det? Har ni samsyn sins emellan er redan nu vad som omfattas av månadskostnaden ? Annars kan jag nog tycka att det är skäligt

• Gilla
T.Kanerva och 1 till
  • Laddar…
N
400:- per månad tycker jag låter dyrt. Det ger jag inte på långa vägar för kommunalt vatten av hög kvalitet (Vättern) via samfällighet.
Vi betalar per år och räkningen för 2025 landar på 3300:- inklusive "allt" (fast avgift, avgift till föreningen, reparationsfond och den antagna förbrukningen).

• Gilla
T.Kanerva
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alla grannar är väl i viss mån besvärliga när de vill att du ska göra något åt dem. Det är ju en annan sak om man i glädje att hjälpa ställer upp för grannen än om grannen knackar på och vill ha tjänster utförda som ska nå en viss nivå löpande. Jag tror således inte ni är särskilt besvärliga men ni är i en roll där ni väldigt lätt blir det om grannen inte har en väldigt bussig och servil personlighet.

Jag skulle nog för egen del vara mer än glad för 400 kr i månaden för vatten. Särskilt om t ex förre ägare av ert hus betalade samma summa för några år sedan. Vi har ju haft närmare 30% inflation sen dess så då borde ni ju nu betala mer åt 500 kr i månaden. D v s grannen har i reala termer sänkt ersättningen för vattnet om ersättningen har legat fast några år.

Men det är klart, om grannen plötsligt stövlar in efter fem år och vill att ni ska betala halva kostnaden för pumpbyte och rörmokeri i brunnen så skulle jag inte tycka det var schysst av denne. Under fem år har ni ju betalt 24 000 kr så kassan borde vara full för detta underhåll.

Då har ni juridiskt sett ett avtal som ni har upprättat muntligt som är rullande. Vad omfattar då detta avtal? Ja att ni ska betala 400 kr i månaden mot att få tillgång till vattnet som det har brukat vara verkar det som. Vill grannen eller ni omförhandla detta får ni säga upp avtalet inom skälig tid, kanske några månader i förväg. Om ni båda inte är med på att omförhandla det på stående fot till annat innehåll.

Claes Sörmland
N Nalleman64 skrev:
400:- per månad tycker jag låter dyrt. Det ger jag inte på långa vägar för kommunalt vatten av hög kvalitet (Vättern) via samfällighet.
Vi betalar per år och räkningen för 2025 landar på 3300:- inklusive "allt" (fast avgift, avgift till föreningen, reparationsfond och den antagna förbrukningen).
Finns ju enorma stordriftsfördelar med kommunalt vatten. Att koppla på en samfällighets ledningar och sälja lite vatten vid sidan av kostar ju i princip bara administrationskostnaden för kommunen. Det som är dyrt med kommunalt VA är vanligen avloppsvattnet. Du skulle ha ett helt annan kostnad om samfälligheten var tvungen att själva sätta upp brunnar och pump tänker jag.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns ju enorma stordriftsfördelar med kommunalt vatten. Att koppla på en samfällighets ledningar och sälja lite vatten vid sidan av kostar ju i princip bara administrationskostnaden för kommunen. Det som är dyrt med kommunalt VA är vanligen avloppsvattnet. Du skulle ha ett helt annan kostnad om samfälligheten var tvungen att själva sätta upp brunnar och pump tänker jag.
Jag bör kanske poängtera att det inte är en samfällighet. De flesta runt om oss har kommunalt vatten. Vi delar brunn med en granne.

Vi har fått en offert från kommunen på 180tkr för inkoppling och slutdragning. (Det är förberett o h draget kopplingspunkt som ligger fem meter från fasaden.) Men vi tvekar att ta en så hög kostnad, iaf i nuläget.

Jaja, jag tackar alla för kommentarer och råd! Bra att kunna ventilera sina spörsmål här!

D
Jag bör kanske poängtera att det inte är en samfällighet. De flesta runt om oss har kommunalt vatten. Vi delar brunn med en granne.

Vi har fått en offert från kommunen på 180tkr för inkoppling och slutdragning. (Det är förberett o h draget kopplingspunkt som ligger fem meter från fasaden.) Men vi tvekar att ta en så hög kostnad, iaf i nuläget.

Jaja, jag tackar alla för kommentarer och råd! Bra att kunna ventilera sina spörsmål här!
Ta kostnaden och koppla in er!

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland

Alltså kommunalt vatten är väldigt trevligt. Bra kvalitet, alltid testat, någon att felanmäla till o s v. Men jag förstår, 38 års avbetalningstid om grannen även fortsättningsvis vill ha 400 kr i månaden... Och då har jag ej räknat med brukningsavgifterna för det kommunala vattnet under dessa år.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
H
Jag antar att kommunalt vattennhöjer värdet på huset.

Vad händer om ni blir ovänner med grannen å grannen stänger av vattnet till er?!

Så ta kostnaden å koppla in er på det kommunala vattnet.

Det är inte billigt att köpa vattenfilter heller
(Om inte ett enkelt björnfilter räcker vill säga)

Har man otur med eget vatten så äter det upp varmvattenberedare och vattenrören i huset, doc ovanligt men det sker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.