Hej alla forumhängare.
Ska bygga ett sommarhus på 60 kvm 3 m från havet på ostkusten i Kalmarsund. Det står öppet och fritt och kommer därmed stå väldigt väderutsatt för sol-vind-o-vatten. Vad skulle ni välja för fasad? Det som bör vägas in är:
- Pris, (inte för dyrt i inköp och underhåll)
- Underhåll (få underhållen att ske sällan samt att det inte skall vara för jobbit när väl det måste ske)
- Utseende.
Så det vi söker är ett billigt snyggt och underhållminimerat alternativ. Jag vet - det finns inga genvägar till det perfekta ljudet men man kan ju försöka....

Den sista faktorn är ju ganska subjektiv men våra tankar har varit runt svart eller grå faluröd, järnvitrol (dvs grå), Sioo eller liknande. Dvs inte så skrikiga nyanser utan diskret i havsbandsmiljö.
Det kommer stå på klippor men med lite tallar mm runt omkring. Det ska vara rätt mkt altan/brygga runt omkring huskroppen för att ta upp markojämnheter så det skall kanske också vägas in i totalekvationen utseendemässigt.
Vad har ni på era hus som ligger med motsv läge och funkar ert fasadval bra/dåligt ur totalsynpunkt?
 
Jag är grymt sugen på träkomposit om/när jag bygger nytt/till/ersätter gammal fasad nästa gång. Ser helt ok ut (som en träfasad på lite håll) och sägs hålla mycket bra. Priset blir ju något högre än trä, men väger man in kostnad för färg och målningstid tycker jag det känns motiverat.

På mitt lokala Hornbach har jag sett att de säljer fibercementskivor för fasad. Dessa håller säkert också bra, men personligen tycker jag inte att de är lika snygga.
 
[video=youtube;F8-eRPeTk8w]http://www.youtube.com/watch?v=F8-eRPeTk8w[/video]
 
  • Gilla
Pugetik och 1 till
  • Laddar…
Blindnit, ungefär så, du har fattat galoppen: (y)(y)(y) Eller så jobbar du på Beckers?

Men på något sätt så inbillar jag mig att kloka foruminlägg är mer trovärdiga än Beckers TV-reklam. (även om man ibland märker att kloka foruminlägg kan vara fullständigt off när man själv har bra kunskaper)
 
Järnvitriol
 
Visst, snyggt är det, man det är väl inget skydd i det? Hur mkt underhåll handlar det om?
 
Anna_H skrev:
Järnvitriol
Järnvitrol är ju bara estetiskt, ger inget skydd
 
Är det inte blymönja man ska ha ifall det ska bli nåt av det?
För mig det finns en något mindre hälsovådlig variant med järn med?
 
Eternit är ju ett klassiskt fasadmaterial i havsbandet :)
 
I västra Sverige är järnvitrol inget att rekommendera, det reagerar med saltet som kommer med vinden från havet och sen börjar fasaden binda in fukt. Jättestort problem i Kungshamn- Smögen, det är nu ett tag sen (men ändå ganska nyligen ur ett fasad-livslängds-perspektiv) det började bli modernt och man börjar se effekterna.

Edit:Nu såg jag du bor i Västra Götaland men bygger vid Kalmarsund. Då är inte problemet lika stort, dvs du får ingen accelererande effekt, men som andra redan skrivit är det mest estetiskt.
 
Redigerat:
Plutus skrev:
Eternit är ju ett klassiskt fasadmaterial i havsbandet :)
Jo, men tillverkas ej längre. Förbjudet.

Men det finns ju andra cementbaserade skivor
 
hantverkare1 skrev:
Jo, men tillverkas ej längre. Förbjudet.

Men det finns ju andra cementbaserade skivor
Jo eternit tillverkas idag men doch utan asbest fibrer
 
Kör på fasad av kärnvirke i furu sen grunda och måla 2-3 lager med Demidekk Ultimate som är en alkydhybrid, skit i alla rena akrylat " vattenbaserade " färger om du skall ha en tålig och snygg fasad länge vid havet! Vet av egen erfarenhet, har sommarhus på Öckerö! Man kommer aldrig ifrån mer underhållv av fasaden när man har hus vid havet, men detta recept håller garanterat nästan lika länge som ett likvärdigt hus inåt i landet! Tänk också på att ta hängrännor och dylikt i aluminium eller zinkplåt....kommer garanterat att börja rosta på nolltid annars ;) inte det billigaste sättet men garanterat undehållsfritt " inte för alltid dock "
 
ppalm skrev:
Jo eternit tillverkas idag men doch utan asbest fibrer
Då är det inte eternit.
 
Alkydhybrid alltså. Hmmm. Hur ofta behöver man underhålla den? Och måste men skrapa mm innan underhållsmålning. Är lätt allergisk mot den typen av jobb.

Kärnvirke.... är det något man köper under just det namnet eller pratar vi i generella termer om att se till att få tätringat virke när man plockar på brägårn'. Dvs hålla sig borta från Byggmax o likn.

Det vi tänker nu som huvudspår är faluröd i svart ett grå ton. Den behöver iofs målas kanske vart 5:e år men är då lättmålad. Trots allt så är det inte så mycket som skall målas. Men som sagt är intresserad om det finns vassare alternativ.

Tack för tipsen om rännor. Kanske att plast kan vara ett alternativ. Ser inte lika bra ut dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.