Hej,

vad är detta och kan det användas för att lufta elementet (hur isf?)
Elementet blir aldrig helt varmt, bara halva.
Det finns en ventil på den övre delen och jag har använt den för att lufta med det verkar inte räcka.

Tack på förhand!

• Kromad vattenavstängningsventil, vit bakgrund, rörkopplingar, en dropp, potentiellt under en handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en kran, sannolikt avstängd, mot en kaklad vägg. Metallisk yta med gängor och inre del synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
F f10l skrev:
Hej,

vad är detta och kan det användas för att lufta elementet (hur isf?)
Elementet blir aldrig helt varmt, bara halva.
Det finns en ventil på den övre delen och jag har använt den för att lufta med det verkar inte räcka.

Tack på förhand!
Är elementen varma upptill och svalare nertill så är de rätt inställda.
Så har jag på mina.

Flödet. Öppnar du hela blir det blött!

• Gilla
f10l
  • Laddar…
K K. L skrev:
Är elementen varma upptill och svalare nertill så är de rätt inställda.
Så har jag på mina.
När jag luftar (luft kommer ut varje gång) blir det varmt på den övre delen men hela elementet blir kallt igen efter någon timme!

Bästa svaret

Det på bilderna är returventilen, den ska stå fullt öppen om injustering finns i radiatorventilen (tilloppet), annars injusteras flödet med returventilen.

Difftemperaturen mellan framledning och returledning bör vara ca 7⁰C. Är det högre difftemperatur så är systemet felaktigt injusterat. Är det större difftemperatur så är framledningstenperaturen betydligt högre än vad den skulle behöva vara.

Luftar gör man vid överkanten av radiatorn.

• Gilla
f10l
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Flödet. Öppnar du hela blir det blött!
Det ska normalt sitta en "låsfjäder" som ska förhindra att man skruvar bort insatsen/ventilkäglan.

• Gilla
f10l
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det på bilderna är returventilen, den ska stå fullt öppen om injustering finns i radiatorventilen (tilloppet), annars injusteras flödet med returventilen.

Difftemperaturen mellan framledning och returledning bör vara ca 7⁰C. Är det högre difftemperatur så är systemet felaktigt injusterat. Är det större difftemperatur så är framledningstenperaturen betydligt högre än vad den skulle behöva vara.

Luftar gör man vid överkanten av radiatorn.
En liten uppdatering:
elementet var kallt igen ikväll , testade att lufta igen och mycket luft kom ut, nu är elementet varmt.
Varifrån kommer luften och kan detta orsakas av för lågt vattentryck (0,7 bar) ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.