Hoppas nån kan hjälpa mig med att reda ut detta..

Jag har märkt att några element inte blir lika varma som de andra fast termostaten står på fullt. När jag skruvat bort termostaten såg jag att det fanns en grej med en slags pigg på. Eftersom det finns siffror på metallkransen provade jag att vrida på den med en tång. Plötsligt blev det ett väldigt flöde... Har jag gjort nåt fel? Eller är detta normalt?

• 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är flödesinställningen du har kommit åt. Att termostaten inte fungerar brukar bero på att den lilla piggen har hängt sig. Kolla så att den löper lätt.

_ap_
Den brukar vara märk 1-7 och ett N, N betyder ingen strypning, 1 mycke strypt 7 lite strypt.
Bara att pröva dig fram tills du är nöjd med värmen, någonstans 4-5 brukar vara lagomt.

Förmodligen har elementet varit för mycke stryp och därför inte blivit varm, men som sagt även "piggen" kan hänga upp sig.

Det finns en fjäderbelastad ventilkägla innanför piggen, så det räcker inte med att piggen går att röra, utan den måste fjädra tillbaka några millimeter när du trycker in den så långt in som det går, annars har käglan fastnat i stängt läge längst in och flödet är stängt.

borde man då inte ha alla element på N? Ostrypta alltså, jag menar.. man kan ju sedan vrida ned flödet med termostaten. Eller tänker jag fel?

Har du för högt flöde så kan du få ett visslande/väsande ljud från elementet när termostaten öppnar, rätt otrevligt i ett sovrum på natten (personlig erfarenhet):surprised:

/R

• Gilla
Curre99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.