För ett tag sedan ställde jag in vedkubben,som har stått utanför vedboden innan,i vedboden. Tänkte jag skulle ställa mig att hugga ved någon dag framöver,och vill ej göra detta ute i det blöta gräset.

Nu när jag skulle hämta ved från vedboden, så ser jag något vitt som växer på vedkubben ...vad är detta??

Är det hussvamp? Isåfall får jag slänga ut vedkubben ur vedboden,för det skiten sprider sig ju som löpeld.
Vill inte ha hussvamp i vedboden,tack.

Vad säger ni? Vad är detta för något? Skickar med en bild.

• Vit svampväxt på en vedkubbe i ett mörkt vedbodsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför tror du att det är just hussvamp? Det finns hundratals olika sorters svamp som växer i gammal ved när det är fuktigt.

Hussvamp kräver ganska speciella förutsättningar för att växa. Det där är sannolikt någon annan svamp.

useless useless skrev:
Varför tror du att det är just hussvamp? Det finns hundratals olika sorters svamp som växer i gammal ved när det är fuktigt.
Därför att jag har sett bilder på hussvamp. Och det liknar detta till utseendet. Plus att hussvamp är ett riktigt gift som man inte vill befatta sig med som husägare.

Hussvamp (Serpula lacrymans, den gråtande, på latin) ligger latent i de flesta trähus och väntar på rätt betingelser för att kunna bryta ut.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hussvamp

Har det inte brutit ut tidigare så lär det inte göra det nu heller om det mot all förmodan skulle vara hussvamp i vedbiten.

Ni kan ha rätt,det behöver inte vara hussvamp,men jag tänker inte ta några risker. Vedkubben slängs ut ur vedboden illa kvickt.
Skiten började växa nu när träet kom in i vedboden. Det såg aldrig ut såhär när den stod ute.

Uppenbarligen är den tämligen blöt.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.