Jag håller på i mitt hus från 1968 med en toalett och byter lampa och strömbrytare.
Men, jag är både novis och inte så duktig på allt med dessa symboler…
Jag har inte lyckats mäta fas för ingen av trådarna ger utslag där strömbrytaren satt.
Trådarna ut från lampan är båda gula (här lyckas jag mäta fas), men strömbrytarens är svart och gul och jag kan inte mäta fas, bifogar bild på gamla strömbrytaren samt hur gul/svart har suttit på den.
Finns alla färger och kombinationer i övriga huset tyvär, så inte speciellt mycket till facit.
Vad gör jag nu?
Men, jag är både novis och inte så duktig på allt med dessa symboler…
Jag har inte lyckats mäta fas för ingen av trådarna ger utslag där strömbrytaren satt.
Trådarna ut från lampan är båda gula (här lyckas jag mäta fas), men strömbrytarens är svart och gul och jag kan inte mäta fas, bifogar bild på gamla strömbrytaren samt hur gul/svart har suttit på den.
Finns alla färger och kombinationer i övriga huset tyvär, så inte speciellt mycket till facit.
Vad gör jag nu?
Lite otydligt.
Vad mäter du med, och exakt vad får du för resultat?
Till strömbrytaren har du i normala fall en fasledare som leder ström från elcentralen. Och ut från strömbrytaren har du en tändtråd som leder ström till lampan, när brytaren är i läge "till".
Från lampan har du en neutralledare (nolla) som leder ström tillbaka till centralen.
OM du mäter korrekt så är dte i princip omöjligt att du inte har fas till brytaren. Så jag misstänker i första hand mätfel här.
Beskriv detaljerat (gärna överdrivet mycket detaljer) om exakt hur du mäter.
Till strömbrytaren har du i normala fall en fasledare som leder ström från elcentralen. Och ut från strömbrytaren har du en tändtråd som leder ström till lampan, när brytaren är i läge "till".
Från lampan har du en neutralledare (nolla) som leder ström tillbaka till centralen.
OM du mäter korrekt så är dte i princip omöjligt att du inte har fas till brytaren. Så jag misstänker i första hand mätfel här.
Utgår från att grejorna har fungerat korrekt innan du påbörjade renoveringen.
En enpolig strömbrytare, där kan inte mycket gå fel. Den bryter normalt fasledaren.
Läs lite här:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Köp en ny brytare från något känt fabrikat. Idag brukar trappomkopplare (typ 6) användas, den funkar i din installation.
En enpolig strömbrytare, där kan inte mycket gå fel. Den bryter normalt fasledaren.
Läs lite här:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Köp en ny brytare från något känt fabrikat. Idag brukar trappomkopplare (typ 6) användas, den funkar i din installation.
Jag mäter med en spänningsprovare. När jag säger mäter fas menar jag att jag ser att det är ström/spänning i en av två trådar möjliga där lampan satt, men ingen av de två kablarna/trådarna där strömbrytaren satt, ger något utslag på att det är ström/spänning.H hempularen skrev:Lite otydligt.
Allt har fungerat bra men jag vill bara byta ut allt till nyare grejer
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"

Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Vad mäter du mot för referens när du mäter på strömbrytaren?H Hurgörmandettanudå skrev:Jag mäter med en spänningsprovare. När jag säger mäter fas menar jag att jag ser att det är ström/spänning i en av två trådar möjliga där lampan satt, men ingen av de två kablarna/trådarna där strömbrytaren satt, ger något utslag på att det är ström/spänning.
Allt har fungerat bra men jag vill bara byta ut allt till nyare grejerjag vet inte om jag kan förklara på ett mer tydligt sätt, men jag hoppas du förstår vad jag menar. Att det är fas dit är jag 100% säker på, men varför den inte mäts förstår jag inte alls och har inte hittat något svar på just det, och eftersom jag inte vet vad som är vad vågar jag inte installera min nya strömbrytare då jag inte vill koppla fas till nollan med 50% chans.
För övrigt är det inte alls omöjligt att det är nollan som bryts i strömbrytaren. Det har man stött på åtskilliga ggr i gammalt mög.
Jag höll pennan mot respektive tråd både ”längst ut” där kopparen är oskyddad samt en bit upp längs kabeln, samt försökte mot andra inkopplade diverse saker i närheten för att ”dubbelkolla” att den fungerar, där var det inga problem att mäta spänning. Är det detta du menar med referens?S Snikholt skrev:
Det var nytt för mig, trodde inte det fungerade alls, då minskar jag min säkerhet till 50% ;D
Aha, du använder faspenna. Det är inte optimalt. För att mäta korrekt bör du använda en spänningsprovare, och typ dra fram en jordad skarvsladd som du kan använda som mätreferens.H Hurgörmandettanudå skrev:Jag höll pennan mot respektive tråd både ”längst ut” där kopparen är oskyddad samt en bit upp längs kabeln, samt försökte mot andra inkopplade diverse saker i närheten för att ”dubbelkolla” att den fungerar, där var det inga problem att mäta spänning. Är det detta du menar med referens?
Det var nytt för mig, trodde inte det fungerade alls, då minskar jag min säkerhet till 50% ;D
Men jag antar att du inte har tillgång till det.
Som sagt - det är inte osannolikt att brytning sker på nollan. Då skulle du i ditt fall ha spänning på ena tråden vid lampan konstant. Och ingenting på den andra, och ingenting vid brytaren.
Men du behöver andra instrument än faspennan för att verifiera det.
Om du har lampsockeln kvar så kan du sätta i en lampa där. Är det brytning på nollan så kommer du få spänning på en tråd vid brytaren.
Jag ska söka på det du nämner med jordad skarvsladd, jag har ett annat mätverktyg som jag tror är precis rätt för detta. Ingen lampsockel/armatur kvar där alls tyvär.S Snikholt skrev:Aha, du använder faspenna. Det är inte optimalt. För att mäta korrekt bör du använda en spänningsprovare, och typ dra fram en jordad skarvsladd som du kan använda som mätreferens.
Men jag antar att du inte har tillgång till det.
Som sagt - det är inte osannolikt att brytning sker på nollan. Då skulle du i ditt fall ha spänning på ena tråden vid lampan konstant. Och ingenting på den andra, och ingenting vid brytaren.
Men du behöver andra instrument än faspennan för att verifiera det.
Om du har lampsockeln kvar så kan du sätta i en lampa där. Är det brytning på nollan så kommer du få spänning på en tråd vid brytaren.
Tack för din tid och hjälp!
Det skulle kunna var så att det är nollan som bryts. I så fall felkopplat. men det fungerar det också.
Ett avbrott i neutralledaren kan leda till allvarliga problem, såsom att spänning uppträder på metallhöljen på apparater, vilket medför risk för elektriska stötar.
Välkommen till forumet.John Webben skrev:
Exakt hur ska det kunna bli spänning i metallhöljet om man bryter nollan?
Varför tillåts då enpoliga strömbrytare på tex lampsladdar med stickpropp?
Det kan stämma om man bryter inkommande neutalledare till elcentralen, i de fall det är en kombinerad neutral och skyddjord (PEN ledare). Men det är knappast aktuellt i det här fallet.John Webben skrev:
Problemet med att bryta nollan istället för fasledaren, är att det finns spänning även i en avstängd apparat då. Vilket skulle kunna vara ett problem om man ex. skall reparera en lampa och litar på att den är strömlös när man brutit med strömbrytaren. Nu skall man aldrig lita på en enkel strömbrytare, så det blir lite av icke problem.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 137 inlägg
Om jag tolkar dig rätt har du monterat bort strömbrytare och ska nu sätta tillbaka densamma (eller en annan), och du har bara två trådar till strömbrytaren?H Hurgörmandettanudå skrev:
Under dessa förutsättningar behöver du inte mäta eller fundera utan bara koppla in strömbrytaren.
Det kan ju alltid finnas fel i anläggningen sedan tidigare, t.ex att man bryter nollan i strömbrytaren. Det är inte speciellt allvarligt och måste inte åtgärdas. Man behöver först bekräfta att det är så, och det kräver lite bättre mätinstrument och vana. Men du behöver som sagt inte.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden