Känns lite pinsamt att jag missat denna ventil nu i 6år sen huset va nytt, har en FLVP IVT 860 premiumline och skulle fylla på trycket i systemet lite grann och såg då denna "bilventil" på denna plåtlåda. Har aldrig reflekterat och denna låda förutom nu.
Den är kopplad till värmesystemets returledning innan cirk.pumpen och är i sig inte vidarekopplad till något annat. Är det för avluftning?
Jag avluftar bara via radiatorerna och denna plåtlåda finns ej med i IVTs manual.
Tryckte in ventilen litegranna och mycket riktigt kom det ut luft och trycket gick ner i systemet.
Nån som vet ifall jag även ska lufta denna?
Den är kopplad till värmesystemets returledning innan cirk.pumpen och är i sig inte vidarekopplad till något annat. Är det för avluftning?
Jag avluftar bara via radiatorerna och denna plåtlåda finns ej med i IVTs manual.
Tryckte in ventilen litegranna och mycket riktigt kom det ut luft och trycket gick ner i systemet.
Gissar det är ett Expansionskärl med lufttryck på baksidan. Det är positivt att de finns luft där.
De ska ha ett visst tryck för att den ska fungera som de ska. Du får ringa service eller läsa manualen för att veta hur många bar de ska vara.
De ska ha ett visst tryck för att den ska fungera som de ska. Du får ringa service eller läsa manualen för att veta hur många bar de ska vara.
Redigerat:
Bästa svaret
Den ”lådan” är expansionskärlet, bilventilen är till för att justera förtrycket i expansionskärlet.
Expansionskärlet består av två halvor med ett membran mellan halvorna. På ena sidan är det luft, på andra sidan är det radiatorvatten.
Om luften försvinner från expansionskärlet så tappar kärlet förmågan att ta upp vattnets volymändring. Vattnet ökar i volym när temperaturen ökar.
Du skulle behöva pumpa i lite luft nu när du släppte ut lite.
Normalt justerar man bara förtrycket när systemet är trycklöst.
Expansionskärlet består av två halvor med ett membran mellan halvorna. På ena sidan är det luft, på andra sidan är det radiatorvatten.
Om luften försvinner från expansionskärlet så tappar kärlet förmågan att ta upp vattnets volymändring. Vattnet ökar i volym när temperaturen ökar.
Du skulle behöva pumpa i lite luft nu när du släppte ut lite.
Normalt justerar man bara förtrycket när systemet är trycklöst.
Iofs så sjönk trycket på manometern ca 0.6 bar när jag pillade på ventilen så om jag fyller på luft så trycket ökar med samma lika så borde det ju vara ok... kanske..
Äsch.. tar det imorgon när man tänker lite bättre
Äsch.. tar det imorgon när man tänker lite bättre
I enplanshus räcker det med 0,5 bar i förtryck.
I tvåplanshus så är det ca 0,3+0,3=0,6 bar.
I trevåningshus är det ca 0,6+0,3=0,9 bar.
Egentligen är det oftast inte luft i expansionskärlen utan kvävgas.
Det är ca 78% kvävgas i luft.
https://flamcogroup.com/media/files/documentation/doc_swe_h1_2015.pdf
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/mont_212_5534980_gruppfil.pdf
I tvåplanshus så är det ca 0,3+0,3=0,6 bar.
I trevåningshus är det ca 0,6+0,3=0,9 bar.
Egentligen är det oftast inte luft i expansionskärlen utan kvävgas.
Det är ca 78% kvävgas i luft.
https://flamcogroup.com/media/files/documentation/doc_swe_h1_2015.pdf
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/mont_212_5534980_gruppfil.pdf
Normalt sett är det 0,5bar vid leverans. Men lämpligt tryck beror ju på systemet också. Men om du tappar ur vatten så att systemtrycket är under förtrycket och fyller till 0,5bar så blir det rimligt. Om du tappade 0,6bar på ett litet tryck så tror jag att det är för lite luft.
Troligast är detta expansionskärl och ska ha ett visst tryck på gummiblåsan inuti.Bowser skrev:Känns lite pinsamt att jag missat denna ventil nu i 6år sen huset va nytt, har en FLVP IVT 860 premiumline och skulle fylla på trycket i systemet lite grann och såg då denna "bilventil" på denna plåtlåda. Har aldrig reflekterat och denna låda förutom nu.