Hej!

Vad är detta för träd?

Har grävt fram rötter 10m bort och undrar om det är detta trädet som sprider rötter så långt.
Rötterna är mjuka och böjer sig mycket lätt.
 
  • _MG_1462.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
närbild
 
  • _MG_1463.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror det är en Lind. Det är med all sannolikhet rötter från den 10 m bort. Trädets diameter (cm) motsvarar åldern (år).
 
Tycker det ser ut som bladen på vår avenbok-häck.
Dvs bokträd..?
 
Det är en alm, jag har ändrat mig.
 
Jag håller med Grävaren. Det är alm.
 
grävaren skrev:
Trädets diameter (cm) motsvarar åldern (år).
Det där får man kalla en extrem generalisering att alla träd oavsett växtplats skulle öka stammens diameter med 1cm per år. Världens äldsta träd, en individ av Pinus longaeva, nästan 5000 år gammalt, har t.ex. inte en stamdiameter på 500 m. :)

/Kalle
 
Kalleman vilket mått använder du för att snabbt och lätt bestämma ett växande träds ålder?
 
Ditt mått är säkerligen ett bra mått att utgå från, men efter det måste man titta på var det står, vad är det för markförhållanden, ljust/mörkt, osv, osv. Man är alltid tvungen att anpassa den regeln efter befintliga förhållandenr, vilket gör att jag tycker att en sådan generalisering inte är till så stor nytta om man använder den slentrianmässigt.
 
En generell regel att skilja mellan hassel och alm är mammas kind= hassel (mjuk och fin) pappas kind=alm ( sträv efter lite skäggväxt)
Det du visar upp är ALM
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.