Hej

När vi kom till stugan idag så var det fullt av dessa baggar, mest i fönstren. Har ni någon aning vad det kan vara för bagge?

Svart bagge med långsträckt kropp och antenner på ett vitt fönsterbräde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en svart bagge mot en vit bakgrund, eventuell skadedjursidentifiering.
Skapa konto
Svart bagge på en träslamina nära fönstret i en stuga.
Skapa konto
Bagge med mörkt skal på en ljus yta, möjligt skadedjur hittat i stuga.
Skapa konto

Ser ju mest ut som en Splintbagge tycker jag och de brukar lämna efter sig "mjöl", men kan vara någon praktbagge också...
Båda äter trä (men är egentligen inte skadliga för konstruktionen) så anmäl till försäkringsbolaget och kontakta Anticimex för ev. åtgärd...

anders07 anders07 skrev:
Ser ju mest ut som en Splintbagge tycker jag och de brukar lämna efter sig "mjöl", men kan vara någon praktbagge också...
Båda äter trä (men är egentligen inte skadliga för konstruktionen) så anmäl till försäkringsbolaget och kontakta Anticimex för ev. åtgärd...

Tack för återkopplingen, tycker dock inte den ser ut som en splintbagge. Har googlat runt lite och tycker den eventuellt ser ut som en envis trägnagare?

K
Hittade en precis likadan här för någon vecka sedan. Satt också i fönstret på andra våningen. Kan ju ha följt med en pinne in eller något, men det vore intressant att få den artbestämd.

BirgitS BirgitS skrev:
Jourhavande biolog har hjälpt flera i forumet att bestämma vad det är för kryp de har stött på: [länk]
Tack för förslaget. Jag skall skicka in en fråga till dem.

Jag fick svar från Jourhavande biologen angående vilken bagge det kan vara och hans svar var att det är Envis trägnagare.

• Gilla
anders07 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Då är väl nästa fråga om de äter trä inne eller om de bara har övervintrat inne och nu vaknar till liv och vill ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.