Hej. Hus byggt mitten 60-tal. Ny dränering 1990- eller 2000-tal (vet ej säkert). Källare med flera bebodda rum upplevs fräsch, ingen källardoft. I ett av rummen dock har nyligen kommit lite fläckar på tapeten och även någon gulaktig påväxt som är lite pulvrig i konstistensen ungefär som frömjöl, och lätt kan torkas bort. Har en mild och för mig icke bestämbar doft. Luktar och ser inte ut som mögel tycker jag. Någon svamp kanske? Väggen är inte en yttervägg, det är en betongvägg med papperstapet på. Men väggen är i ett hörn till ytterväggen. På ytterväggen i samma hörn syns inget gult, men kanske några mörka fläckar (tredje bilden). Samma fläckar syns när jag torkat bort det gula från den andra väggen. I ytterväggen är det invändigt något lätt sviktande skivmaterial som man använde på 60-talet som jag inte kommer ihåg namnet på. Samma papperstapet på det. Några idéer om vad det gula kan vara och vad jag kan behöva göra? Jag har torkat bort det vid några tillfällen, men det kommer tillbaka.
 
  • Gulaktiga fläckar på en vägg bredvid en vitmålad rörledning, möjligen tecken på vattenskada eller mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul pulver substans utspridd på en yta med graderade nyanser och texturvariation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögel eller smutsfläckar på en vägg med blek bottenfärg och synlig skarv eller list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Definitivt fukt från grund eller luft i rummet. Har rummet några ventiler och hur ser det ut med fläktar och ventiler i övriga källaren? Samt, har ni koll på avvattning från stuprör?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Definitivt fukt från grund eller luft i rummet. Har rummet några ventiler och hur ser det ut med fläktar och ventiler i övriga källaren? Samt, har ni koll på avvattning från stuprör?
Ja, att de mörka fläckarna är fukt, det måste det ju rimligen vara. Finns en ventil i rummet. En tonåring är mycket på rummet (sover även där) och elementet är av och dörren alltid stängd. Så kanske fukt i luften tänker jag och kanske blir bättre när elementen börjar ge värme igen nu på hösten. Inga stuprör i närheten. Har du någon idé om det gula?
 
E erik68olsson skrev:
Ja, att de mörka fläckarna är fukt, det måste det ju rimligen vara. Finns en ventil i rummet. En tonåring är mycket på rummet (sover även där) och elementet är av och dörren alltid stängd. Så kanske fukt i luften tänker jag och kanske blir bättre när elementen börjar ge värme igen nu på hösten. Inga stuprör i närheten. Har du någon idé om det gula?
Det gula kanske kommer från den gamla väggfärgen, vild gissning :( Se till att det sker luftombyte i rummet, att luften kan leta sig över/under dörren och vidare. Någon fläkt i källaren ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det gula kanske kommer från den gamla väggfärgen, vild gissning :( Se till att det sker luftombyte i rummet, att luften kan leta sig över/under dörren och vidare. Någon fläkt i källaren ?
Nej, det gula är ganska säkert ngt ”biologiskt” , ingen färgrest. Kanske några sporer utifrån eller nåt som fått fäste och trivts. Nej, ingen fläkt någonstans i källaren, passiva ventiler i alla rum har (hittills) räckt. Det är två borrade hål ca 3 cm diameter. Kanske lite under dimensionerat ? Får väl överväga borra upp större hål och/eller komplettering med fuktstyrd fläkt åtminstone i det rummet.. Har nu skurit/skrapat bort tapeten där fläckarna och det gula varit. Fukten verkar helt klart komma inifrån rummet för det var ingen fukt ”bakom” tapeten, utan fläckarna var bara på ytan vad jag kan se. Så problemet verkar i alla fall inte komma utifrån, vilket jag antar hade varit värre. Tack för dina tips!
 
Redigerat:
Vad skönt. Ja, ventilation och värme är vitkigt, fukten måste ut och in med en fläkt om ni har tvättstuga eller badrum i källaren.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.