Vet ej hur jag vrider rätt bilden. Men jag har en sådan här pinne ståendes vid min nya tomt. Den sitter lite löst och kom upp nu när vägen drogs fram. Problemet är att den är lite i vägen och jag skulle vilja flytta den en meter längs med tomtgränsen (den står vid tomtgräns nu).

Vad är det för något? Vad används den till och kan någon bli arg om den står en meter åt sidan?

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det skall dit siffror på skyltarna. De visar då avstånd och riktning till vatten och avloppsbrunnar. Bra vid fel om det är snö eller överväxt

OK då borde en mindre justering vara ok

Om du inte berättar det för någon.

• Gilla
Seglarvännen
  • Laddar…
Dessa är till för att hitta ventiler mm i framtiden. INTE ok att flytta på då brickorna är märkta med exakt antal meter till betäckning samt riktning. Om du flyttar den måste troligtvis brickorna märkas om samt riktas in.
"SV 3.3" betyder t.ex. Servisventil 3.3 m i brickans riktning.

Kolla med VA bolaget vad som gäller. Det är inga praktiska problem att flytta stolpen mer än brickorna.

Inte så roligt den dagen man har vattenläcka och så hittar man inte ventilen (ja det händer då o då).

3.3 betyder ju att måtten anges i 10 dels meter så flytta dom inte.det kan bli problem

Men det finns ju inga siffror än vad jag kan se?

Den har siffror. Den ska inte flyttas utan lov kan ibland visa var det finns brandvatten att ta.

Såg dem nu när jag zoomade in bilden, trodde att siffrorna skulle sitta i hålen?

Hålen är endast till för att slangklämman går igenom där och håller fast brickan på stolpen.

Det var dock lösa nummerbrickor förr (back in the old days) och finns fortfarande idag på många brickor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.