Håller på och hjälper sonen med tapetsering i ett kedjehus från 1959. Ska skruva bort telefonjacket men vad är det för fyrkantig sak som sitter ovanför telefonjacket? Den har en liten ratt på oxå. Man kan vrida från Min till Max. Jag har aldrig sett nåt liknande.

Nån av alla smarta människor härinne som vet nåt? Kan jag bara ta dän grejen?

• Fyrkantig väggmonterad plastenhet ovanför telefonjack med justerbar ratt märkt "Min" till "Max", i renoverat rum med gammal tapet och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyrkantig enhet på väggen med ventilationsslitsar och en ratt märkt "Min" till "Max" ovan en telefonjack.
    Skapa konto

Bästa svaret

Det är en extra ringklocka till telefonen.
Du kan ta bort den.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det är en extra ringklocka till telefonen.
Du kan ta bort den.
Tack!! Super!

Om du inte redan tänkt på det:
Passa på att ta bort telefonjacket när du ändå håller på, om du inte tror att vi kommer att gå tillbaka till trådade telefoner i framtiden förstås😉

Man känner sig lite gammal när man vet vad det där är….

• Haha
  • Gilla
vattenmelon och 7 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Man känner sig lite gammal när man vet vad det där är….
Vi har ju en tråd för saker vi glömt bort att de funnits, känns som att sladd telefoner är på väg dit.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Sladdtelefonkablarna kan behövas för internet..................

H heimlaga skrev:
Sladdtelefonkablarna kan behövas för internet..................
Ja, fast nej. I sverige närmar vi oss snabbt slutet för sådant vilket är bra, det är en infrastruktur som inte går att underhålla längre, vilket inte är bra ur ett totalförsvarsperspektiv.

Vad är planen i Finland rörande ev kopparnät?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
D Deltidslantisen skrev:
Vi har ju en tråd för saker vi glömt bort att de funnits, känns som att sladd telefoner är på väg dit.
Redan fått svar.

Den där ringklockan sattes upp när man fick den då nya trendiga Kobra-telefonen eftersom den saknade inbyggd ringklocka. Annars hade ju alla vanliga telefon-modeller inbyggd ringklocka.

• Retro Kobra-telefon i beige med spiralformad sladd och strömplugg, känd för att sakna inbyggd ringklocka.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Den där ringklockan sattas upp när man fick den då nya trendiga Kobra-telefonen eftersom den saknade inbyggd ringklocka. Annars hade ju alla vanliga telefon-modeller inbyggd ringklocka.
Tänkte precis skriva det men läste till trådens slut och där kom svaret...

J Josth skrev:
Den där ringklockan sattes upp när man fick den då nya trendiga Kobra-telefonen eftersom den saknade inbyggd ringklocka. Annars hade ju alla vanliga telefon-modeller inbyggd ringklocka.
Den sattes också upp som extra starkare dito när de boende blivit gamla och döva.

• Gilla
vattenmelon och 1 till
  • Laddar…
Hemma hos min dagmamma fanns det en motsvarande pryl, fast uppsatt utomhus. Vill minnas att det var en kvadratisk låda med två trattar rikade nedåt. Minns inte hur den lät när npgon ringde, men får jag höra det kommer minnena säkert tillbaka.

• Gilla
XMian
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.