Har detta hål på baksidan av huset precis under altandörren. Gissar att det kan vara frånluft från centraldammsugare men är inte helt säker. Har monterat bort dammsugaren då den var trasig/i samband med renovering. Kommer tyvärr inte ihåg om det var något utluftsrör från dammsugaren. Över hålet satt en ventilationskåpa som jag plockade bort.

Funderar på att fogskumma igen hålet ifall det kanske har negativ inverkan på husets isoleringsförmåga.

Några tankar kring detta?

• Hål i fasaden under altandörren, omgivet av snö och fallna löv. Ventilationskåpa borttagen, potentiellt frånluft från centraldammsugare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål på husets utsida under altandörren, där en ventilationskåpa har tagits bort. Potentiellt för dammsugarens frånluft.
    Skapa konto
  • Hål i vägg bakom huset, tidigare täckt av ventilationskåpa, eventuellt frånluft för centraldammsugare. Planerar att fylla med fogskum för isolering.
    Skapa konto
Unikt namn
Har du en kamin eller öppenspis i vardagsrummet?

Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du en kamin eller öppenspis i vardagsrummet?
Ja, men den har tilluft som jag vet vart den går.

Bästa svaret

Unikt namn
Krypgrundsavfuktare?

Du borde ju kunna sätta någon liten ljudkälla i röret och lyssn kring centraldammsugaren om du misstänker att röret går dit.

Huset är byggt med suteräng på platta, så finns ingen krypgrund.

Ska testa med lite ljud och lyssna där dammsugaren satt. Tack för tipset!

Med lite musik från mobilen blev det väldigt tydligt att det är frånluft från dammsugaren. Numera alltså ett öppet rör rakt in i väggen…

Jag tar och fogskummar igen det.

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.