A
Hej,

Hittade nyligen ett gammalt bord i källaren som jag tänkte rusta upp. Det ligger som en sorts "plast" film på både ovan samt undersida, dock två olika mönster. Mellan själva filmen och träet så är det en svart tunn skiva som jag inte vet vad det är.

Är det någon som möjligtvis vet hur man kan rusta upp ytan på detta bord? Har läst att man kan slipa med fint 240 papper och sedan olja, men känns som att man kommer ändan ner till de mörka mellanlagret om man slipar, borde man i sådana fall slipa ändan ner till träet?

Tack på förhand!

• Ett gammalt träbord med ytfilm i två olika mönster och en svart tunn skiva mellan trä och film.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om det är typen "Perstorpskivor", så ligger ju dekoren mycket ytligt och det blir svårt att putsa, utan att dekoren försvinner.
[länk]
Det ligger nog något i det du säger, det verkar vara en väldigt tunn plastliknande dekor som har träliknande mönster.
Är det bästa alternativet att slipa alternativt hyvla ner till träet? Vet du möjligtvis vad det kan vara som är mellan dekoren och träet?

Det mellan dekoren och träet är bärare till det dekorativa laminatskiktet. Utan bärare skulle laminatet va supertunt o omöjligt att hantera i arkform. Ovanpå dekorativa skiktet är den en supertunn plastfilm, denna vill du inte slipa bort, då exponeras dekolagret o blir väldigt känsligt.

Jag rekommenderar att inte göra något alls. Du kan inte hyvla dig ner till träet, knappt slipa heller då den bruna laminatkärnan är stenhård. Du kan fräsa bort hela laminatskiktet men det är ingen enkel operation och skivan kommer med största sannolikhet slå sig under fräsningen (jag har provat på en bordsskiva).

Om du kollar vid 4.51 i denna film ger jag en väldigt basic overview hur ett laminat är uppbyggt.

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
A
Ola C Ola C skrev:
Det mellan dekoren och träet är bärare till det dekorativa laminatskiktet. Utan bärare skulle laminatet va supertunt o omöjligt att hantera i arkform. Ovanpå dekorativa skiktet är den en supertunn plastfilm, denna vill du inte slipa bort, då exponeras dekolagret o blir väldigt känsligt.

Jag rekommenderar att inte göra något alls. Du kan inte hyvla dig ner till träet, knappt slipa heller då den bruna laminatkärnan är stenhård. Du kan fräsa bort hela laminatskiktet men det är ingen enkel operation och skivan kommer med största sannolikhet slå sig under fräsningen (jag har provat på en bordsskiva).

Om du kollar vid 4.51 i denna film ger jag en väldigt basic overview hur ett laminat är uppbyggt.

[media]
Det mest önskvärda hade varit att få fram träet men jag tror tyvärr att du har rätt i att det inte kommer kunna bli bra oavsett hur man gör.

Tusen tack för hjälpen och kunskapen, det uppskattas!

A Anders Andersson2030 skrev:
Det mest önskvärda hade varit att få fram träet men jag tror tyvärr att du har rätt i att det inte kommer kunna bli bra oavsett hur man gör.

Tusen tack för hjälpen och kunskapen, det uppskattas!
Jag kan trösta dig med att träet under laminatet troligtvis inte är något man vill visa upp ändå. Det träet du ser på sidan är sannolikt bara en fin kantlist, träet som laminatet är limmat på är inte fint. Plywood, mdf, spånskiva eller lamellskiva.

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
A
Ola C Ola C skrev:
Jag kan trösta dig med att träet under laminatet troligtvis inte är något man vill visa upp ändå. Det träet du ser på sidan är sannolikt bara en fin kantlist, träet som laminatet är limmat på är inte fint. Plywood, mdf, spånskiva eller lamellskiva.
Just denna kant på bild är från iläggsskivan som inte har någon kantlist så det borde vara grund träet som är under laminatet, dock kan jag inte avgöra vilken träsort det rör sig om. Men precis som du säger så har själva huvudskivan en fin list runt om.

Det brukar vara spånskiva inuti med en furulist runtom. Enklare list där det inte blir synligt.

A
H heimlaga skrev:
Det brukar vara spånskiva inuti med en furulist runtom. Enklare list där det inte blir synligt.
Så kan det nog vara, det låter faktiskt rimligt. Som @Ola C skriver så är det nog bäst att låta det vara om man inte vill förstöra bordet, jag tar det rådet och sparar mig själv en del huvudvärk framöver.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.