Hej, en snabb fråga här. Jag vill stänga av kall och varmvatten för att kunna plugga igen 2 st 12 mm kopparrör. Mitt problem är de båda avstängningsventilerna... Är det bara att vrida med en skiftnyckel eller ska man ha något specialverktyg? Se bilder
Två kopparrör med avstängningsventiler och vita plastomspunna ledningar i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två kopparrör med avstängningsventiler mot en vit vägg, ventiler behöver justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutligen så kanske detta är en öm tå hos någon, men stänger jag till flödet medurs eller moturs. Vill inte dra sönder den där lilla ömtåliga ventilen... :)

Det ser ut som en kulventil där själva avstängningsarmen tagits bort. Den stängs genom att vrida 90 grader medurs.
Kulventil i metall med röd avstängningsarm mot vit bakgrund.

Tack Handysmurfen! Det ser ut att vara exakt så som du skriver. Jag återkommer om några dagar när tilltaget är utfört. Frugan har inte sanktionerat det till 100 % än! :p

Hej Handysmurfen igen. Igår fick jag äntligen tummen ur och gjorde slag i saken. Rev ner den gamla duschen och pluggade de båda prisolrören som gick till den. Det kommer säkert komma en projekttråd om detta så småningom. Eftersom man har 3 barn under 5 år så vet man aldrig när man får tid.

Med vänlig hälsning !

Vadå inte tid?? Då har du ju 3 medarbetare som säkert gärna hjälper till .....:):rolleyes:

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.