Vid lunchtid idag startade jag upp min homewizard P1 mätare.
Ingen hemma från dess fram till ca 16:30.
Men noterar denna förbrukningskurva. Huset helt nedsläckt , enda som var på var frys, kyl samt bergvärmepumpen.
Pumpen är en thermia villa classic på 7,5kw.
Detta startade 13:40, håller på i ca 20min, sen igen vid 14:40 osv, en gång i timmen alltså.
Det blir 4,8kwh per dygn. På vad?
Är det värmepumpen?
Ingen hemma från dess fram till ca 16:30.
Men noterar denna förbrukningskurva. Huset helt nedsläckt , enda som var på var frys, kyl samt bergvärmepumpen.
Pumpen är en thermia villa classic på 7,5kw.
Detta startade 13:40, håller på i ca 20min, sen igen vid 14:40 osv, en gång i timmen alltså.
Det blir 4,8kwh per dygn. På vad?
Är det värmepumpen?
Känns konstigt att den slår på och av sådär med så exakt intervall uta förändring av tempen ute eller inne. Känns som täta intervaller.
Men det kanske är normalt.
Men det kanske är normalt.
Liknande problem:
Det verkar att kompressorn startar en gång om timma för att värma upp vatten, kontinuerligt och i onödan.
Temperaturen i varmvattenberedaren (VV) sjunker gradvis och då startar kompressorn för att nå inställt börvärde (40 inom parentes). Trots att jag inte har duschat eller konsumerat varmvatten överhuvudtaget. Jag inte har något externt läckage heller för vattenmätarens lilla hjul snurrar inte när alla kranar är stängda.
...
Sedan letade efter VV-tempgivare och då insåg han att den ligger löst bland väldigt fluffig stenulliisoleringsmaterial under ett hål i varmvattenberedarens ytre plastpåse. Den hängde med andra helt lös mitt i luften och inte i kontakt med kärlets metallvägg.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=74847.15
Det verkar att kompressorn startar en gång om timma för att värma upp vatten, kontinuerligt och i onödan.
Temperaturen i varmvattenberedaren (VV) sjunker gradvis och då startar kompressorn för att nå inställt börvärde (40 inom parentes). Trots att jag inte har duschat eller konsumerat varmvatten överhuvudtaget. Jag inte har något externt läckage heller för vattenmätarens lilla hjul snurrar inte när alla kranar är stängda.
...
Sedan letade efter VV-tempgivare och då insåg han att den ligger löst bland väldigt fluffig stenulliisoleringsmaterial under ett hål i varmvattenberedarens ytre plastpåse. Den hängde med andra helt lös mitt i luften och inte i kontakt med kärlets metallvägg.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=74847.15
Det ser helt normalt ut för att vara varmhållning av varmvattnet.
Jag har en liknande kurva på min elektriska varmvattenbeterdare när ingen har varit hemma på några dagar.
Det slår på och av termostatreglerat, eftersom "termosen" naturligvis inte är perfekt, och att man helst vill hålla minst 60 grader i varmvattenberedaren.
När jag bytte till en modern beredare för några år sedan, så blev "stanby-kurvan" lite annorlunda (längre mellan topparna), men det blev också svalare i der rummet där den står, klart märkbart.
Jag har en liknande kurva på min elektriska varmvattenbeterdare när ingen har varit hemma på några dagar.
Det slår på och av termostatreglerat, eftersom "termosen" naturligvis inte är perfekt, och att man helst vill hålla minst 60 grader i varmvattenberedaren.
När jag bytte till en modern beredare för några år sedan, så blev "stanby-kurvan" lite annorlunda (längre mellan topparna), men det blev också svalare i der rummet där den står, klart märkbart.
Känslor fungerar inte för den här typen av frågor.M mattias1343 skrev:
VP'n innehåller uppvärmt vatten. Och det är ingen förbrukning av vv. Och troligen en liten tämligen konstant uppvärmning av bostaden.
Då innebär det att det uppvärmda vattnet i VP'n kyls med tämligen konstant takt. Och när neder temp-gräns nåtts går VP igång och värmer upp vattnet till övre gräns.
Dvs man kan istället förvänta sig just en tämligen konstant periodtid för VP'ns drift.
Liknande trådar
-
Hur fungerar brygglån och måste nan ta det?
Köpa & Sälja hus -
Husqvarna Cut n Break - fungerar det för att göra en ränna i berg
Grund & Markarbeten -
Vad är det för reglar som ligger under mitt källargolv?
Golv -
Vad är det som ligger under min klinker?
Golv -
Kan detta konkurslager vara en guldgruva för preppers?
Prepping, Survivalism