157 läst · 3 svar
157 läst
3 svar
Vad är det som avgör vilket ställdon jag skall ha och?
Vad är det som avgör vilket ställdon jag skall ha till min golvvärmefördelare(Nordic Tec Heizkreisverteiler 2-12) ?
NO (normalt öppen) eller NC (normalt stängd)?
samt vad är att föredra, 24V eller 240V?
Vilken matning, 24 eller 240 v skall de digitala rumstermostaterna helst ha och varför? Jag har dragit fram 240V till apparatdosorna men antar att jag kan mata 24v från kopplingsboxen via VPrören, eller?
Undrar också om ni har tips om bra och prisvärd kopplingsbox för 5 slingor.
NO (normalt öppen) eller NC (normalt stängd)?
samt vad är att föredra, 24V eller 240V?
Vilken matning, 24 eller 240 v skall de digitala rumstermostaterna helst ha och varför? Jag har dragit fram 240V till apparatdosorna men antar att jag kan mata 24v från kopplingsboxen via VPrören, eller?
Undrar också om ni har tips om bra och prisvärd kopplingsbox för 5 slingor.
Är det bara golvvärme i bostaden, eller är det även radiatorer?
Golvvärme bör bara regleras centralt med framledningstemperaturen.
Är golvvärmen ingjuten i betonggolv eller är det i spårad golvspånskivor (eller något mittemellan)?
Golvvärme är ett trögt system, främst om det är ingjutet, därav bör man inte reglera golvvärmen med rumstermostat, om det ska regleras så bör det vara med golvgivare.
De flesta reglercentraler för golvvärme har 24VAC till ställdon och rumstermostater.
Det vanligaste är NO, alltså att det blir "full" värme på slingorna om spänningen försvinner, detta är en säkerhetsåtgärd.
Är golvvärmen ingjuten i betonggolv eller är det i spårad golvspånskivor (eller något mittemellan)?
Golvvärme är ett trögt system, främst om det är ingjutet, därav bör man inte reglera golvvärmen med rumstermostat, om det ska regleras så bör det vara med golvgivare.
De flesta reglercentraler för golvvärme har 24VAC till ställdon och rumstermostater.
Det vanligaste är NO, alltså att det blir "full" värme på slingorna om spänningen försvinner, detta är en säkerhetsåtgärd.
Det är bara vattenburen golvvärme som är ingjuten i betong, inga radiatorer. Inga golvgivare finns.Demmpa skrev:
Värmekällan är en el-minivärmepanna eftersom huset endast är 50 kvm.
Så det är inte fördelaren som styr om jag skall ha NO eller NC?
Vanligaste ställdonet verkar vara NC, är du säker på att du menar NO?Demmpa skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan man på bild avgöra om det är hussvamp?
Miljö & Hälsa -
Hur detaljerat får bygglovshandläggaren avgöra om vad som är snyggt?
Bygglov -
Hjälp mig avgöra vad det är för rör.. eternit?
Kök -
provgrop på tomt, hur kan man avgöra om det är bra mark?
Grund & Markarbeten -
Asbest i lim till golv? Går det att visuellt avgöra?
Miljö & Hälsa