Hej!

Jag måste få lyfta detta tabubelagda ämne.

Varför sätter man aldrig in duschkabiner numera?

I t.ex. en ovanvåning med träbjälklag där eventuell fuktskada trots tätskikt m.m. skulle få katastrofala följder väljer man ändå att duscha rakt på klinkern/kaklet givetvis med korrekt utför tätskikt men ändå...

För mig känns duschkabin lite som överlimmad ho i köket, något väldigt praktiskt men som nästan blivit tabubelagt att ha.

Likväl gäller utanpåliggande rör i badrum. Detta verkar också närmast tabubelagt att ha.

Jag vill jättegärna ha reaktioner, förklaringar, åsikter från de som befinner sig i branschen och inte bara är lekman som jag.
 
Man blir väl inte helt immun mot vattenskador med en duschkabin. Golvbrunn finns det fortfarande och det är en svag punkt. Men rimligen minskar man riskerna avsevärt. Vad gäller utanpåliggande rör kan jag tänka mig invändningen att man får fler hål i tätskiktet av skruvarna. Jag tänker mig att många låter design väga tungt när de skall renovera badrum.

Jämförelsen med överlimmad ho förstår jag inte. Där kan jag bara komma på nackdelar när det gäller funktionen.
 
Problemet med duschkabiner är väl att de oftast inte går att göra rent mellan vägg och kabin?
Sen har många köpt en duschkabin till lågpris, med dörrar som hakar upp sig eller trillar av och golv som efter ett tag inte går att få rena. Sånt minns folk och får en avig inställning. Ungefär som om man köper en bil som krånglar mycket. Knappast att man köper någon mer av det bilmärket fler gånger.
 
  • Gilla
jornil12
  • Laddar…
Jag håller helt med TS. Men å andra sidan förstår jag inte alltid vad det "ska" vara. Satte in plastmatta i vårt badrum på övervåning och utanpåliggande rör i nya badrummet och på gästwc på entréplan. Ser snyggt ut tycker jag.
 
Givetvis är golvbrunnen också en risk men med ett rör som går rakt ner i mitten på golvbrunnen så måste även dessa risker minskas mycket. Då inget vatten rinner längs golvbrunnen.

Jag menar att överlimmad ho verkar anses som dåligt fast jag kan se minst lika många fördelar med en överlimmad ho istället för en underlimmad. Framföralt pris.

Många duschkabiner har mkt enkel avdragbar kant nertill så det går utmärkt att städa?.. Städargumentet kan jag ju dock till viss del köpa men fogarna i en dusch med klinker och kakel får väl också mkt stryk?
 
Hade duschkabin i souterrängvåningen i förra huset.
Den stod i förrummet till bastun.

Där duschade jag "alltid" i stället för i badkaret i det nykaklade badrummet en våning upp.
Men jag är nog inte mycket för status :confused:

Enda nackdelen med duschkabinen var att den var lite för trång.
Jag inbillar mig att de är ca 80x80, och jag föredrar lite bättre svängrum.
 
Det där med duschkabiner är väl en kvarlega från förr, som så med mycket annat.
Men grejjen har väl varit rangliga konstruktioner, svåra att städa/hålla rent, stora klumpiga, samlar massa damm
och smuts mellan kabinväggar och bakomvarande väggar och även under, svårt att komma åt brunnen för rengöring,
och sist men inte minst så är dom jäkligt fula!
Men som med allt annat så ändras ju på inställning och utseende/funktion på saker och ting med åren.
Men självklart har den sina fördelar, förutom ovan nämda... :)
 
Enkelt, duschkabin är oerhört fult.
 
Novisfixaren skrev:
Givetvis är golvbrunnen också en risk men med ett rör som går rakt ner i mitten på golvbrunnen så måste även dessa risker minskas mycket. Då inget vatten rinner längs golvbrunnen.

Jag menar att överlimmad ho verkar anses som dåligt fast jag kan se minst lika många fördelar med en överlimmad ho istället för en underlimmad. Framföralt pris.
Det är väl uteslutande av designskäl som folk väljer bort en hel rostfri diskbänk för något sämre. Den överlimmade diskhon har en kant som samlar smuts och hindrar vatten på bänken från att rinna ner i hon.

Novisfixaren skrev:
Många duschkabiner har mkt enkel avdragbar kant nertill så det går utmärkt att städa?.. Städargumentet kan jag ju dock till viss del köpa men fogarna i en dusch med klinker och kakel får väl också mkt stryk?
Nyligen startades en tråd som ifrågasatte vad poängen var med kakel och klinker i stället för plastmatta. De starkaste argumenten i den tråden tycktes vara design. Jag tror att samma sak gäller här.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Är verkligen alla duschkabiner fula?

När en duschkabin blir sliten kan man slänga ut den och sätta in en ny... Då får man en helt ny dusch.

Klinker och kakelfogar som är duschade på är svårt att "snygga till"...
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Det finns en massa praktiskt bra prylar som är/anses fula. Plastmattor i badrum, duschdraperier och duschkabiner.

Folk har egentligen ganska bra med pengar. Man har råd att bygga ett snyggt och estetiskt badrum för 100000 med kakel och klinker och dyra duschväggar i glas. Fast rent funktionellt så är det både bättre och billigare med vinylmatta på golvet och målat system på väggarna. Och har man ett gammalt badrum så kan man oftast sätta in en duschkabin och vettig ventilation, och ha det i 20 år till. Men lyckligtvis har man råd att låta estetiken gå först.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Avemo skrev:
Den överlimmade diskhon har en kant som samlar smuts och hindrar vatten på bänken från att rinna ner i hon.
Ja, då är inte folk så hygieniska längre - det är ju "snyggt" :|
 
Nu har jag bara använt duschkabiner från 70-talet, men de problem jag sett är:

- Trångt! För mig som är lång är det ofta svårt att böja sig ned och tvätta fötterna.
- För låg konstruktion gör att översta läget på duschmunstycket är för lågt för mig.
- Blandaren inbyggd i kabinen, vilket gör att den inte kan bytas mot en vanlig när den går sönder.
- För klent golv som sviktar och knarrar.
- Svårt att hålla rent under och bakom.
 
Finns riktigt fina duschkabinen, men då kostar de därefter.....

Tror många tänker på hur de såg ut på 80-talet, trånga och fula, och bara avfärdar hela idén utan att inse att det numera finns snygga modeller.
 
Y
Har både ångduschkabin och separat bubbelbad, båda med disco-belysning och musik. Använder enbart kabinen. Tycker varken den är liten är ful. Förstår mig inte på grejen med ligga i sitt eget smutsvatten. Eller att stå direkt på golvet ifall man har väggar, känns mindre hygieniskt även om det egentligen är samma sak som stå i kabinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.