Jag har slötittar på lite inrednings-/renoveringsprogram på TV och slagits av att man alltid ska klämma in en köksö i köket till varje pris. Det spelar ingen roll vad köket har för form eller storlek. Ön ska dit till varje pris...
Varför är det så? Vad är det som gör en köksö helt oumbärlig?
Varför är det så? Vad är det som gör en köksö helt oumbärlig?
Väldigt, väldigt bra fråga. Mode, inte mycket annat
Administrator
· Skåne
· 7 845 inlägg
Precis. Våra kompisar har byggt sommarstuga där de har en köksö. Alltid står man där när värdarna lagar mat, jättemysigt. Sonen undrade varför vi inte kunde ha en sån. Vi har tyvärr inte plats ...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 717 inlägg
Väldigt trevligt som baka flera yta, buffebord etc. Inget som ett vanligt bord inte kunnat göra förutom skåpen under då.
Dessutom är det snyggt
Dessutom är det snyggt
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 819 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 819 inlägg
F FDT skrev:
Problemet är väl att så många klämmer in en köksö fast de inte har plats. Det blir t.ex. så trångt mot matbordet att det inte går att mingla där eller stå mittemot varandra och det går inte att ha som buffébord bättre än en vanlig köksbänk eftersom man inte kan gå runt osv.Marlen Eskilsson skrev:
Vi har en köksö på hjul... Just nu är den undanrullad för att vi ska få plats med ett större bord.
Är lite kluven, saknar avställningsytan men det blev mer plats i köket... Känns som att det är mycket mode, rätt onödigt egentligen
Är lite kluven, saknar avställningsytan men det blev mer plats i köket... Känns som att det är mycket mode, rätt onödigt egentligen
Jag har själv undrat samma sak. Var på en visning en gång, äldre trähus med massor av charm, gamla fina knarriga trägolv m.m, MEN i det inte alltför stora köket hade en tidigare ägare satt in en köksö som man fick klämma sig förbi för att passera fr hallen till v-rummet. Inget bud på det. Klart att en köksö kan ge ett "umgängeshäng" som fungerar bättre än ett generöst köksbord, men bara om det finns utrymme för det. Har sett så många trender komma och gå, som gillestugor och annat, vi får väl se om köksön stannar eller ej.... den som lever får se.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 717 inlägg
Är väl TV kockarna som smittat ner lander med köksö konceptet?
Satte dit en köksö när jag byggde köket för 15 år sen. Inte har det blivit så mycket mer av den än en vanlig diskbänk, sett till användningen. Idag skulle jag hellre satsa på en skärgårdsö eller söderhavsö istället.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
När vi byggde år 2010 gjorde vi en kompromiss. En liten bänk, som avskilde köket från matplatsen,
och samtidigt en extra arbetsbänk med vitrin för glas och porslin och lådor för bestick.
Det blev mycket lyckat
Och på ritning:
och samtidigt en extra arbetsbänk med vitrin för glas och porslin och lådor för bestick.
Det blev mycket lyckat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och på ritning: