Gamla Vv-beredaren gav upp, och nu när jag monterade ned den och kopplade ur den (hoppas det var ok att göra det själv) så blev jag nyfiken på elinstallationen.
Frågor...
Den gamla beredaren var kopplad till 3 st 10rs säkringar, innebär det då att varje sladd förutom skyddsjorden är kopplad till en säkring?
Varför finns ingen sladd inkopplad på "N"?
Visst ska jag förstå det som att den gamla beredaren var jordad? (Huset saknar jfb)
Finns det mer att lära av bilden?

• Bild på öppen elinstallation i en VV-beredare med synliga ledningar och anslutningsterminaler, inget är kopplat till "N".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingreppet lär vara ett behörighetskrävande arbetet.

Beredarens element är inkopplad till tre faser utan neutralledare vilket är helt normalt. Det ger en spänning på 400 V över elementen detta pga av fasförskjutningen av växelspänningen.
Varje ledare är kopplad till sin egen säkring.

Vi kan anta att den är jordad. För att veta måste det göras en mätning,

VVB behöver ingen nolla om det inte uttryckligen att den ska drivas med 230 volt enfas.
Det är samma som med trefasmotorer, de behöver heller ingen nolla.
Din nya beredare KANSKE bara ska anslutas till 2 faser (utan nolla), beror på vad du väljer.
Protte

• Gilla
OTTO_75
  • Laddar…
Tack för svar. Den nya beredaren har 3 sladdar, så jag antar det är 2 faser och jord.
En sak jag tänker på...jag trodde att jordning är beroende av att det finns jfb, men så är det alltså inte...eller?

Jordförbindelsen till pannan och andra prylar är för att skydda mot att enheten metallchassi etc blir strömförande.
Det har ingen koppling till jordfelsbrytaren. Den mäter ut och ingående ström till elförbrukarna. Blir där en differens mellan dessa strömmar (avledning mot ex, markyta) så löser den ut och bryter strömmen..

O OTTO_75 skrev:
Tack för svar. Den nya beredaren har 3 sladdar, så jag antar det är 2 faser och jord.
En sak jag tänker på...jag trodde att jordning är beroende av att det finns jfb, men så är det alltså inte...eller?
Du kan inte anta något, du måste veta. Vad är det för ny beredare du köpt?
Att något är jordat har inte något att göra med om du har jfb eller inte.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
O OTTO_75 skrev:
Nej, det kan även vara kopplad för 230V, dvs fas, nolla och jord.
Så du måste kontrollera hur den ska kopplas.

• Gilla
MatCan
  • Laddar…
Titta på typskylten på gammal och ny beredare. Där ska du kunna få fram hur det ska kopplas.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Du kan inte anta något, du måste veta. Vad är det för ny beredare du köpt?
Att något är jordat har inte något att göra med om du har jfb eller inte.
Kommer inte koppla in den själv, överlåter det till dom som kan

Anledning att jag frågar är för att jag vill lära mig förstå. Vi kommer vara tvungen se över elen, och jag gillar inte att vara helt grön när jag pratar med elektrikern.

3 sladdar = fas, nolla och jord, 230V 1-fas
4 sladdar = tre faser och jord, 400V 3-fas
5 sladdar = tre faser, nolla och jord, 230 eller 400V 3-fas

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Nu ger jag mig in i en disskusion där jag inte är helt kompetent, men min VVB är tvåfasansluten, två faser, nolla och skyddsjord, 400 V över elementet, men en nolla för styrelektroniken. Har gett lite lustiga effekter vid fel. Säkringen går på ena fasen, =VVB död. Säkringen går andra fasen= allt lyser som vanligt men inget varmvatten. .

Inget konstigt, styrelektronik använder en av faserna som matning.

tommib
useless useless skrev:
3 sladdar = fas, nolla och jord, 230V 1-fas
4 sladdar = tre faser och jord, 400V 3-fas
5 sladdar = tre faser, nolla och jord, 230 eller 400V 3-fas
Nej. Det kan lika gärna vara

3 sladdar = tvåfas 400 V med jord
4 sladdar = tvåfas 400 V med nolla (för elektronik) och jord

Antalet sladdar och deras färger säger ingenting. Typskylten och inkopplingsanvisningen säger allt. Titta på dem.

• Gilla
hempularen och 4 till
  • Laddar…
Många gånger i VVB fallet och fyrledare två faser nolla och jord ingen elektronik däremot en omkopplare tex 1 eller 3 kW valbart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.