Gamla Vv-beredaren gav upp, och nu när jag monterade ned den och kopplade ur den (hoppas det var ok att göra det själv) så blev jag nyfiken på elinstallationen.
Frågor...
Den gamla beredaren var kopplad till 3 st 10rs säkringar, innebär det då att varje sladd förutom skyddsjorden är kopplad till en säkring?
Varför finns ingen sladd inkopplad på "N"?
Visst ska jag förstå det som att den gamla beredaren var jordad? (Huset saknar jfb)
Finns det mer att lära av bilden?
Frågor...
Den gamla beredaren var kopplad till 3 st 10rs säkringar, innebär det då att varje sladd förutom skyddsjorden är kopplad till en säkring?
Varför finns ingen sladd inkopplad på "N"?
Visst ska jag förstå det som att den gamla beredaren var jordad? (Huset saknar jfb)
Finns det mer att lära av bilden?
Ingreppet lär vara ett behörighetskrävande arbetet.
Beredarens element är inkopplad till tre faser utan neutralledare vilket är helt normalt. Det ger en spänning på 400 V över elementen detta pga av fasförskjutningen av växelspänningen.
Varje ledare är kopplad till sin egen säkring.
Vi kan anta att den är jordad. För att veta måste det göras en mätning,
Beredarens element är inkopplad till tre faser utan neutralledare vilket är helt normalt. Det ger en spänning på 400 V över elementen detta pga av fasförskjutningen av växelspänningen.
Varje ledare är kopplad till sin egen säkring.
Vi kan anta att den är jordad. För att veta måste det göras en mätning,
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
VVB behöver ingen nolla om det inte uttryckligen att den ska drivas med 230 volt enfas.
Det är samma som med trefasmotorer, de behöver heller ingen nolla.
Din nya beredare KANSKE bara ska anslutas till 2 faser (utan nolla), beror på vad du väljer.
Protte
Det är samma som med trefasmotorer, de behöver heller ingen nolla.
Din nya beredare KANSKE bara ska anslutas till 2 faser (utan nolla), beror på vad du väljer.
Protte
Jordförbindelsen till pannan och andra prylar är för att skydda mot att enheten metallchassi etc blir strömförande.
Det har ingen koppling till jordfelsbrytaren. Den mäter ut och ingående ström till elförbrukarna. Blir där en differens mellan dessa strömmar (avledning mot ex, markyta) så löser den ut och bryter strömmen..
Det har ingen koppling till jordfelsbrytaren. Den mäter ut och ingående ström till elförbrukarna. Blir där en differens mellan dessa strömmar (avledning mot ex, markyta) så löser den ut och bryter strömmen..
Du kan inte anta något, du måste veta. Vad är det för ny beredare du köpt?O OTTO_75 skrev:
Att något är jordat har inte något att göra med om du har jfb eller inte.
Nej, det kan även vara kopplad för 230V, dvs fas, nolla och jord.O OTTO_75 skrev:
Så du måste kontrollera hur den ska kopplas.
Nu ger jag mig in i en disskusion där jag inte är helt kompetent, men min VVB är tvåfasansluten, två faser, nolla och skyddsjord, 400 V över elementet, men en nolla för styrelektroniken. Har gett lite lustiga effekter vid fel. Säkringen går på ena fasen, =VVB död. Säkringen går andra fasen= allt lyser som vanligt men inget varmvatten. .
Nej. Det kan lika gärna varauseless skrev:
3 sladdar = tvåfas 400 V med jord
4 sladdar = tvåfas 400 V med nolla (för elektronik) och jord
Antalet sladdar och deras färger säger ingenting. Typskylten och inkopplingsanvisningen säger allt. Titta på dem.
Liknande trådar
-
Varför ser det ut som det gör i mätarskåpet?
El -
Delat bjälklag?! Går det att stabilisera ovanifrån?
Byggmaterial & Byggteknik -
Nibe F2025 motorskyddet löser ut när värmepumpen ska stanna
Värmepumpar -
Varför finns det ett 40-option på armeringsdistanserna?
Grund & Markarbeten -
Mur som lutar, hur löser man det
Grund & Markarbeten