Hej,
Har börjat att renovera min källare. På en av ytterväggarna så är det en vävd tapet som jag börjat ta bort. Bakom tapeten sitter något slags poröst material som nästan verkar vara en slags skiva. Bakom det finns det något som ser ut som en massa träflisor. Vad är detta material? Vad är det för skiva som sitter ytterst? Måste jag ta bort hela skivan eller räcker det med att få bort tapet? Ska tilläggas att jag är helt novis med hus och konstruktion.
// Philip
Har börjat att renovera min källare. På en av ytterväggarna så är det en vävd tapet som jag börjat ta bort. Bakom tapeten sitter något slags poröst material som nästan verkar vara en slags skiva. Bakom det finns det något som ser ut som en massa träflisor. Vad är detta material? Vad är det för skiva som sitter ytterst? Måste jag ta bort hela skivan eller räcker det med att få bort tapet? Ska tilläggas att jag är helt novis med hus och konstruktion.
// Philip
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 942 inlägg
Tror det kan vara träbetong eller så är det uppblandad vass eller strå i cementbruket.
En gammeldags isolerad källarvägg som tål fukt och andas ut fukten! Bra konstruktion för gamla källare. Sedan på 70-talet när alla skulle bygga gillestuga och inredde med plast och frigolit på väggarna blev det katastrof med mögel och fuktskador efter några år.
Träullit. Jag har sånt i mina källarväggar och det kan du låta vara kvar. Ta bort tapeten och laga med putsbruk eller gipsbruk sen måla med silikatfärg så blir det jättebra.
Liknande trådar
-
Vad är detta som sticker ut från källarvägg?
Övrigt husrelaterat -
Börjat gräva ut runt källarväggar - Kan det stå öppet?
Grund & Markarbeten -
Hjälp mig identifiera det svarta i hörnet på källarväggen
Grund & Markarbeten -
Varför släpper det från källarväggarna?
Byggnadsvård -
Är det för mycket fukt för att putsa om källarvägg?
Grund & Markarbeten