Efter att fruktlöst ha sökt efter en misstänkt mini-läcka har den nu visat sig, efter att ha fyllt en stor plastlåda med vatten tills lådan blev så tung så hyllan rasade... 😬
Förklarar i alla fall varför jag aldrig upptäckt den...
Det är i själva plastkopplingen, den vita, i svetsen på den som det kommer en droppe var 5 sekund, typ.
Vad är det för koppling?
Jag hittar inte något liknade och det verkar vara PEX rör.
Det är en kort "snutt" som går genom betongbjäklaget upp till övre våningen.
Installerades för kanske 8-10 år sedan...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är i själva plastkopplingen, den vita, i svetsen på den som det kommer en droppe var 5 sekund, typ.
Vad är det för koppling?

Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "polygrip"

Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Det är någon typ av PushFit koppling och helt I plast mer likt vad som används till tryckluft osv i andra sammanhang. Liknande fast i metall finns till PEX rören och man kan tycka det skulle varit normalvalet här i så fall vid vatten eller värmeledning.anders07 skrev:
Efter att fruktlöst ha sökt efter en misstänkt mini-läcka har den nu visat sig, efter att ha fyllt en stor plastlåda med vatten tills lådan blev så tung så hyllan rasade... 😬
[bild]
Vad är det för koppling?
[bild]
Dra inte i den om läckan är i själva kopplingen utan byt den delen som jonaserik skriver.
I den vita kopplingen finns det troligen inte någonting som man kan dra åt.
Läcker det i en svetsskarv så är det byte som gäller.
Ser ut att vara något likt följande,
https://www.floplast.co.uk/product/tap-connector
Denna del är bara en säkerhetslåsring så att man inte ofrivilligt råka trycka ihop låsmekanismen så att slangen lossnar.
https://www.floplast.co.uk/product/tap-connector

Logga in
Skapa konto
Denna del är bara en säkerhetslåsring så att man inte ofrivilligt råka trycka ihop låsmekanismen så att slangen lossnar.
Och den är sprucken, syns klart, ingen aning om den. Men verkar inte vara limmad eller svettsad bara byta kopplingen.Demmpa skrev:
I den vita kopplingen finns det troligen inte någonting som man kan dra åt.
[länk]
[bild]
Hittade den här som jag beställde nu... Får hoppas att det fungerar...
https://billigtvvs.se/ror-och-rorde...tem/roth-vm-koppl-rak-22-mm-lekande-is-x-r20/
https://billigtvvs.se/ror-och-rorde...tem/roth-vm-koppl-rak-22-mm-lekande-is-x-r20/

Logga in
Skapa konto
Nya kopplingen fungerar fint och jag tror att orsaken till att den gamla i plast hade spruckit är för att det ligger rätt hård spänning på röret när det är böjt så plastkopplingen har utmattats av trycket och till slut gett upp...

Logga in
Skapa konto
Här ser man tydligt sprickan som varit på baksidan av kopplingen.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "slangkopplingen"

Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Bilden ljuger lite... De vita rören svänger inte uppåt, utan utåt, alltså rakt mot dig när du tittar på bilden.J jonaserik skrev:
Kanske går att justera aningen dock, så tack för tipset!
Plastkopplingen har alltså spruckit på baksidan, mot väggen, för att trycket från slangen "dragit" den framåt (inte uppåt).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad är det här kök/hur hittar jag var dessa luckor har producerats?
Kök -
Vad finns det för erfarenheter av Naturdörren från Naturfönster här?
Fönster & Dörrar -
Någon som är duktig på det här med dolda fel?
El -
Vad är detta för brunn jag har i källaren?
Vatten & Avlopp -
Hur skulle du inreda det här vardagsrummet?
Planlösningar