Hej!
Skulle jättegärna vilja ha hjälp med att identifiera vad detta är för golv. Tror det är lagt på 80-talet. Känns rätt glatt vilket får mig att tänka typ laminat. Men samtidigt är mönster/ådring väldigt oregelbunden. Ser ut som det är tvåstav. Uppskattningsvis 12 mm tjockt.

Tack på förhand!

• Ljust trägolv med oregelbundet mönster och ådring, ser ut som tvåstavigt laminat, uppskattningsvis 12 mm tjockt, sannolikt från 1980-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljust golv med oregelbundet mönster och tvåstavsmönstrade plankor, eventuellt från 80-talet.
    Skapa konto
  • Golv med ljus träliknande yta, oregelbundet mönster, troligen tvåstav från 80-talet. Kabel och stol syns.
    Skapa konto
  • Närbild av en 12 mm tjock golvbräda med oregelbundet ådringsmönster, eventuellt laminat från 80-talet, med rå kant och skräp runtomkring.
    Skapa konto

Bästa svaret

abfp abfp skrev:
Hej!
Skulle jättegärna vilja ha hjälp med att identifiera vad detta är för golv. Tror det är lagt på 80-talet. Känns rätt glatt vilket får mig att tänka typ laminat. Men samtidigt är mönster/ådring väldigt oregelbunden. Ser ut som det är tvåstav. Uppskattningsvis 12 mm tjockt.

Tack på förhand!
Ser ut som träparkett i masurbjörk.

Masurbjörk var oerhört populärt (och dyrt) på 1980-talet.

https://masurbjork.com/

Om du tittar i snittet, så kan du se hur ådringen (eller vad det heter på masur) fortsätter från ytan ner i snittet. Det skulle det inte göra om det vore laminat.

Masurbjörk är väldigt mycket hårdare än vanlig björk, så lackad med en hård, blank lack, kan det nog upplevas som lite artificiellt.

Så enligt bilden så verkar det vara äkta vara.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Ser ut som träparkett i masurbjörk.

Masurbjörk var oerhört populärt (och dyrt) på 1980-talet.

[länk]

Om du tittar i snittet, så kan du se hur ådringen (eller vad det heter på masur) fortsätter från ytan ner i snittet. Det skulle det inte göra om det vore laminat.

Masurbjörk är väldigt mycket hårdare än vanlig björk, så lackad med en hård, blank lack, kan det nog upplevas som lite artificiellt.

Så enligt bilden så verkar det vara äkta vara.
Tack för snabbt och kunnigt svar. Då ska vi vara nöjda med vårt unika och exklusiva golv trots att det ser lite speciellt ut!

Stämmer in i att det ser ut som Masurbjörk. Exklusivt och rätt ovanligt idag skulle jag säga. I rätt hus är det definitivt värt att behålla i mitt tycke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.