Hej!
Skulle jättegärna vilja ha hjälp med att identifiera vad detta är för golv. Tror det är lagt på 80-talet. Känns rätt glatt vilket får mig att tänka typ laminat. Men samtidigt är mönster/ådring väldigt oregelbunden. Ser ut som det är tvåstav. Uppskattningsvis 12 mm tjockt.
Tack på förhand!
Skulle jättegärna vilja ha hjälp med att identifiera vad detta är för golv. Tror det är lagt på 80-talet. Känns rätt glatt vilket får mig att tänka typ laminat. Men samtidigt är mönster/ådring väldigt oregelbunden. Ser ut som det är tvåstav. Uppskattningsvis 12 mm tjockt.
Tack på förhand!
Bästa svaret
Ser ut som träparkett i masurbjörk.abfp skrev:
Masurbjörk var oerhört populärt (och dyrt) på 1980-talet.
https://masurbjork.com/
Om du tittar i snittet, så kan du se hur ådringen (eller vad det heter på masur) fortsätter från ytan ner i snittet. Det skulle det inte göra om det vore laminat.
Masurbjörk är väldigt mycket hårdare än vanlig björk, så lackad med en hård, blank lack, kan det nog upplevas som lite artificiellt.
Så enligt bilden så verkar det vara äkta vara.
Tack för snabbt och kunnigt svar. Då ska vi vara nöjda med vårt unika och exklusiva golv trots att det ser lite speciellt ut!S skogaliten skrev:Ser ut som träparkett i masurbjörk.
Masurbjörk var oerhört populärt (och dyrt) på 1980-talet.
[länk]
Om du tittar i snittet, så kan du se hur ådringen (eller vad det heter på masur) fortsätter från ytan ner i snittet. Det skulle det inte göra om det vore laminat.
Masurbjörk är väldigt mycket hårdare än vanlig björk, så lackad med en hård, blank lack, kan det nog upplevas som lite artificiellt.
Så enligt bilden så verkar det vara äkta vara.
Liknande trådar
-
FTX - vad är det här?
Ventilation -
Finns det nåt att kleta på här?
Vatten & Avlopp -
Blandare med eller utan diskmaskinsavstängning när det ser ut såhär
Vatten & Avlopp -
Morsans bil har fått låset förstört, hur fixar jag det billigast?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hur rensa det här avloppet?!!
Vatten & Avlopp