richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Det är väl en så kallad ”mini-shunt” som förser golvvärmen med vatten och cirkulation
Edit:
De två vänstra rören har troligen försett en vanlig radiator tidigare, men då en radiator normalt kräver högre framledningstemperatur än golvvärme så shuntas vatten ut successivt i golvvärmen och cirkuleras med hjälp av pumpen. Annars skulle golvvärmen bli väldigt varm.
Edit:
De två vänstra rören har troligen försett en vanlig radiator tidigare, men då en radiator normalt kräver högre framledningstemperatur än golvvärme så shuntas vatten ut successivt i golvvärmen och cirkuleras med hjälp av pumpen. Annars skulle golvvärmen bli väldigt varm.
Redigerat:
Okej tack för svar då var det som jag misstänkte. Har alltid tyckt det är konstigt att det inte finns något element i köket.
Jag har försökt koppla in den men inte riktigt fått det att fungera. Ska ge det ett nytt försök. Annars får jag kanske ta hit någon kunnig som får kika på det
Jag har försökt koppla in den men inte riktigt fått det att fungera. Ska ge det ett nytt försök. Annars får jag kanske ta hit någon kunnig som får kika på det
Kom på en sak till. Till höger på bild kan man se en vit slang som bara hänger ut. Vad kan syftet vara med den?richardtenggren skrev:Det är väl en så kallad ”mini-shunt” som förser golvvärmen med vatten och cirkulation
Edit: