Hej,
Har inte riktigt fått något bra svar på vad det här är? Är det för golvvärme? Ser ju lite märkligt/inkomplett ut.

• Installationsdelar för möjlig golvvärme inklusive rör och en motoriserad enhet monterade vid en vägg intill en eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en Grundfos-cirkulationspump i ett VVS-system, möjligen för golvvärme.
    Skapa konto
richardtenggren
Det är väl en så kallad ”mini-shunt” som förser golvvärmen med vatten och cirkulation :)

Edit:
De två vänstra rören har troligen försett en vanlig radiator tidigare, men då en radiator normalt kräver högre framledningstemperatur än golvvärme så shuntas vatten ut successivt i golvvärmen och cirkuleras med hjälp av pumpen. Annars skulle golvvärmen bli väldigt varm.

Redigerat:
  • Gilla
Luha och 1 till
  • Laddar…
Okej tack för svar då var det som jag misstänkte. Har alltid tyckt det är konstigt att det inte finns något element i köket.

Jag har försökt koppla in den men inte riktigt fått det att fungera. Ska ge det ett nytt försök. Annars får jag kanske ta hit någon kunnig som får kika på det

richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är väl en så kallad ”mini-shunt” som förser golvvärmen med vatten och cirkulation :)

Edit:
De två vänstra rören har troligen försett en vanlig radiator tidigare, men då en radiator normalt kräver högre framledningstemperatur än golvvärme så shuntas vatten ut successivt i golvvärmen och cirkuleras med hjälp av pumpen. Annars skulle golvvärmen bli väldigt varm.
Kom på en sak till. Till höger på bild kan man se en vit slang som bara hänger ut. Vad kan syftet vara med den?

richardtenggren
Jag gissar på en utloppsslang till avluftningen, då det är högsta punkten i systemet, men jag är bara lekman. :)

• Gilla
Luha
  • Laddar…
Tack för svar, guld värt! Hur avluftar man den här tro? Jag testade att koppla in den men kan inte påstå att jag märkte någon skillnad

Kan det vara här?

• Närbild på radiatorkoppling med möjlig avluftningsventil.
    Skapa konto
Redigerat:
Någon bättre vetande får gärna dela med sig av sin kunskap :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.