Ska förbereda badrumsväggarna i mitt gamla källarbadrum före ytskikt, och utanför duschutrymmet har det varit glasfiber/vävtapet. När vi skrapat ner den så återstår en vit yta. Frågan är om det är tapetlim eller om det är gipsspackel, eller något annat?

Närbild av en badrumsvägg med avskrapad glasfiber/vävtapet, där en vit yta är synlig. Eventuellt tapetlim eller gipsspackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en badrumsvägg med ojämn vit yta, troligen tapetlim eller gipsspackel, efter borttagning av glasfiber/vävtapet.
Skapa konto
Vägg med skrapade ytor och fläckar i källarbadrum, eventuellt tapetlim eller gipsspackelrester.
Skapa konto

KJD KJD skrev:
Ska förbereda badrumsväggarna i mitt gamla källarbadrum före ytskikt, och utanför duschutrymmet har det varit glasfiber/vävtapet. När vi skrapat ner den så återstår en vit yta. Frågan är om det är tapetlim eller om det är gipsspackel, eller något annat?

[bild] [bild] [bild]
Alltså jag funderar egentligen på om det är något organiskt.

Säkert nåt gammalt lim eller färg, flexa bort skiten eller limma luxskivor.

F Fjonken skrev:
Flexa = skrapa? Eller något magiskt verktyg? Det sitter sjukt hårt.. känns vikitigt få bort det om organiskt

K
Flexa kan sannolikt vara att använda en giraffslip.
Finns i många olika märken men Flex är ett av de mer välkända

Redigerat:
Rickard.
Flexa är i min värld en saneringsfräs, används bl a av asbestsanerare för att ta bort fix som innehåller asbest men är såklart lika bra på samma åtgärd utan asbest.
Men med tanke på jobbet och inlägget kanske en betongslip (typ vinkelslip med diamantslipskiva) är det som menas och det kanske är lite mer lagom för det som ska göras?

Redigerat:
KJD KJD skrev:
Flexa = skrapa? Eller något magiskt verktyg? Det sitter sjukt hårt.. känns vikitigt få bort det om organiskt
Inget utrymme för skivor, betongen är perfekt underlag för nästa steg
Rickard. Rickard. skrev:
Flexa är i min värld en saneringsfräs, används bl a av asbestsanerare för att ta bort fix som innehåller asbest men är såklart lika bra på samma åtgärd utan asbest.
Men med tanke på jobbet och inlägget kanske en betongslip (typ vinkelslip med diamantslipskiva) är det som menas och det kanske är lite mer lagom för det som ska göras?
har kört med vinkelslip + diamantslipskiva men dammar som satan och blir ojämnt. Jämnheten här är mkt värd. Är det enklare att bibehålla jämnheten (gjuten betong resp lättbetongvägg) med denna fräs du syftar på?

Rickard.
En saneringsfräs är ett grovt verktyg för att snabbt ta bort mjukare material som fix, lättbetong osv, jag  tror inte dom funkar på betong.

En betongslip är bättre än vinkelslipen, jag vet inte hur mycket jobb som verkligen är nödvändigt men vill du slipa så är det inte så dumt att hyra en slip och damsugare en helg.

• Gilla
KJD
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Rickard. Rickard. skrev:
En saneringsfräs är ett grovt verktyg för att snabbt ta bort mjukare material som fix, lättbetong osv, jag  tror inte dom funkar på betong.

En betongslip är bättre än vinkelslipen, jag vet inte hur mycket jobb som verkligen är nödvändigt men vill du slipa så är det inte så dumt att hyra en slip och damsugare en helg.
Skrapade ner en del med min Bacho-tvåhandsfattning/skrapa. Är tungt för händer och axlar men funkade, och dammar mindre. Frågan är hur vet man om något är asbest-baserat?
Sen kommer jag till lättbetongvägg med liknande täckning, men fick ”vågigt” och ojämnt resultat där tidigare med skrapning- så funderar på bara lämna det där och spackla över det. Har trots allt suttit där i 50 år utan släpp eller dålig lukt.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.