Har ett väldigt trevligt stengolv i min entré och trapp. Även om det såklart inte kommer gå att matcha exakt, tänkte jag iallafall låta samma material gå igen i fler delar av huset. Men jag är inte säker på vad det är för material.

Jag misstänker att detta är kalksten, men jag är inte säker.
Någon som kan bekräfta eller dementera?
 
  • En titt nedåt på ett stengolv med gråbruna kvadratiska plattor vid en entré med skugga av en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun stengolv i en trapp, möjlig kalksten, med inslag av oregelbundna mönster och linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett stengolv i en entré med trappsteg och galler, med skor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt att svara på, det kan lika gärna vara skiffer eller granit, men kalksten finns i flera nyanser.
Hur som helst så finns liknande nyanser av alla tre, troligtvis är ditt golv inte skiffer.

Mvh P-A
 
Snyggt! Bevara det!
 
Kalksten bubblar upp med saltsyra så ett prov på undersidan kan ger dig svaret. Men ta på dig skyddsbrillor samt handskar.
 
Tack för svaren. Känns bra att få bekräftat att det är kalksten. Fantastiskt hade ju varit att få veta precis vilken sten men huset är från 50-talet så där lär man gå bet. (Förra ägarna menade att det är klinker så där finns nog inte så mycket mer info att hämta). Har tittat på bilder av kalksten och plattorna är lika både vissa från Borghamn men också från Öland.

Huset är på Ekerö, så det kan ju tala för Borghamn utifrån närhetsprincipen.

Nu ska jag göra om badrummet så där lägger jag nog inte kalksten av praktiska skäl, även om det varit trevligt. Men när det blir dags för köket ska jag försöka hitta något som är så likt som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.